Curs online impartit per Noel Puigdollers Lorente & Alejandro Ramos Casal. Una iniciativa de l’Escola Popular de Cinema de la FCC
El curs se centrarà en les trajectòries i films més rellevants d’aquelles directores que van fer o continuen fent cinema en el món anglosaxó ─EUA, el Canadà, el Regne Unit, Austràlia, Nova Zelanda i Irlanda─ des dels anys 80.
El recorregut proposat pretén oferir una panoràmica dels diferents modes en què una gran diversitat de directores van lluitar, i continuen lluitant, el seu important paper en els diferents modes de producció que han vingut sobrevenint-se en la indústria cinematográfica. Més de 50 directores infravalorades, i desenes de pel·lícules desconegudes, resten a l’espera de formar part de l’història del cinema. Sarah Polley durant el rodatge de Away From Her (2006)14 de novembre 2023.- 18,30h
1.1 INTRODUCCIÓ: EL CAS DIRECTORES ANGLOSAXONES
Mapeig inicial, presentació de les taxonomies.
1.2 PRE-ANYS 80, LES NOVES PIONERES
Aquesta nova generació de directores femenines van venir d’escoles de cinema, escoles d’art, teatre i clubs de comèdia. Com abans va ésser el cas de Lois Weber i Ida Lupino, moltes d’aquestes noves cineastes eren performers, com Elaine May. Stephanie Rothman, Kathleen Collins, Amy Heckerling, Joan Micklin Silver o Claudia Weil, van fer un xipollejo col·lectiu als EUA mentre que a l’altra part de l’Atlàntic, les seves contraparts europees, Chantal Akerman, Agnès Varda i Lina Wertmüller d’igual manera van fer les seves pròpies “ones”. Diverses generacions.
1.3 ANYS 80, DEL UNDERGROUND A L’EMMARCAMENT INDUSTRIAL
Aquelles directores que van aconseguir aixecar projectes dins d’una indústria i tenen carreres més o menys longeves i que van poder establir una espècie de carrera industrial tocant diversos gèneres. Moltes d’elles van rebre atenció crítica o per parte de festivals, no obstant això, cap del seus films va fer la gran dentada en la cultura popular, encara que sí que van tenir alguna oportunitat de posar la seva obra en el mapa: altres dels seus treballs més punki estan més oblidats, mentre que aquests films més industrials no semblen recaptar l’atenció del “cinèfil seriós”. Amy Holden Jones, Amy Heckerling, Martha Coolidge, Donna Deitch, Gillian Amstrong…Joan Micklin Silver durant el rodatge de Chilly Scenes of Winter (1979)21 de novembre 2023. 18,30h
2.3 L’HERÈNCIA AFROAMERICANA CULTA. L.A. REBELLION
Junt als seus compatriotes masculins, pioners del cinema afroamericà, com Ivan Dixon, Charles Burnett o Billy Woodberry, sorgeix una corrent femenina de cine negre: Julie Dash, Leslie Harris, Cheryl Dunye…
2.4 HIPERBOLITZACIÓ FEMENINA
Una petita serie de directores que van fer, al menys, un film enterament exposat a inusitades forçes femenines: Geneviève Robert, Colette Burson, Susan Skoog…
2.5 DIRECTORES ILLES O ARXIPÈLAGS
Directores quasi inclassificables, molt independents o que van saber lluitar i aprofitar l’oportunitat de fer realitat un film-projecte aixecat per mitjà del seu propi enginy. Activistes feministes ─Lizzie Borden─, teóriques politizades ─Nina Menkes─, o simplement dones amb una visió molt personal ─Sara Driver, Jill Sprecher, Bette Gordon, Shu Lea Cheang…─, alienes a l’indústria cinematogràfica, que van assolir la creació d’un film de tanta qualitat que deuria figurar a les històries del cinema ─el cas Cynthia Scott.Cynthia Scott durant el rodatge de Strangers in Good Company (1990)28 de novembre de 2023. 18,30h
2.6 ANYS 90, LLIMBS I PRÒRROGUES
Sorgiment del indie més institucional, directores que durant els anys 90 van fer almenys una pel·lícula pregnant, amb cert ressò, desenvolupant després una carrera amb pronunciats alts i baixos en allò referent al reconeixement crític. Malgrat això, quasi totes van poder fer un segon film com pròrroga a les seves trajectòries: algunes van tenir sort i van poder continuar fent el seu cinema en cotes més reduïdes, en altres casos, la seva filmografia o treballs posteriors són dubtosos, incrustades com a directores dins d’una indústria que les relega a labors secundàries o directament a treballs televisius. En aquesta cojuntura industrial s’han trobat cineastes de procedències tan diferentes com Patricia Rozema, Jane Campion, Alison Maclean, Sally Potter, Shirley Barrett…
2.7 DIRECTORES POST-2000
Present i futur, les noves directores a redescobrir: Rebecca Miller, Lynne Ramsay, Sarah Polley…Rebecca Miller filmant al seu pare, l’escriptor Arthur Miller, un metratge que acabaria a la pel·lícula Arthur Miller: Writer (2017)Als inscrits s’els facilitarà accedir a fragments o films com:
Losing Ground (Kathleen Collins, 1982)
Crossing Delancey (Joan Micklin Silver, 1988)
The Company of Strangers (Cynthia Scott, 1990)
Friends (Elaine Proctor, 1993)
Angela (Rebecca Miller, 1995)
When Night Is Falling (Patricia Rozema, 1995)
Kissed (Lynne Stopkewich, 1996)
High Art (Lisa Cholodenko, 1998)”
INSCRIPCIONS
Preus:
35€
25€ si pertanys a un cineclub federat. Has de posar-ho al formulari per tal poguem comprovar-ho
Omple el formulari aquí per inscriure’t
Fes la transferència a:
La Caixa
IBAN ES72 2100 3197 21 2200147117
Una vegada feta la transferència envian’s el comprovant a
fcc@federaciocatalanacineclubs.cat. Fins no enviar el comprovant no donarem per finalitzar el procés d’inscripció.