Butlletí 599. 22 d'octubre 2019

ESPECIAL 40 ANIVERSARI

Una exposició i un cicle reivindiquen el cineclubisme català

La mostra ‘Cineclubisme: El públic s’organitza’, del 24 d’octubre de 2019 al 12 de gener de 2020, commemora el 40è aniversari de la Federació Catalana de Cineclubs, i es completa amb un cicle de films representatius de la seva història.

La inauguració de l’exposició, dijous 24 d’octubre, coincideix amb la celebració de la VI Setmana del Cineclubisme Català i el lliurament dels Premis Jose Maria Nunes de la Federació Catalana de Cineclubs.

Una exposició i un cicle commemoren el 40è aniversari de la Federació Catalana de Cineclubs i posen en relleu la tasca imprescindible d’aquesta entitat en la difusió de la cultura cinematogràfica arreu del territori català. La mostra va més enllà d’aquesta data i repassa i explica el fenomen del cineclubisme al nostre país, i es completa amb una selecció de pel·lícules que han estat importants a través del temps per a aquesta manifestació cultural. Tot plegat coincidirà a més amb la VI Setmana del Cineclubisme Català, que se celebra del 24 al 27 d’octubre, i amb l’acte de lliurament dels Premis Jose Maria Nunes de la Federació Catalana de Cineclubs. Un cop acabada l’exhibició a la seu de la Filmoteca al Raval, l’exposició viatjarà a altres ciutats com Reus, Granollers i Castellar del Vallès.

Des dels primers temps del cinema, l’espectacle popular va competir amb una visió més propera al coneixement i al gaudi. En barris obrers que buscaven la protecció que l’educació podia facilitar en un món sense miraments socials, en societats burgeses que cercaven l’alta cultura en allò que havia nascut com a espectacle de fira, comencen a aparèixer per tot el món grups de persones que s’associen per projectar films i discutir sobre o a partir d’aquests. Han nascut els cineclubs, també associats a les avantguardes artístiques.

Al nostre país, durant el franquisme, els cineclubs van ser petits espais dotats d’una llibertat que, tot i controlada, permetia discutir sobre temes o imatges poc habituals en la propaganda del règim. Amb la democràcia, aquesta dinàmica va ser substituïda per una alternativa al cinema comercial i a la progressiva desaparició de moltes sales de cinema. Aquesta flama continua viva avui i de manera significativa a capitals de comarca i a ciutats on el cineclub és el millor espai per veure bon cinema en pantalla gran. Els cineclubistes, com a representants de la societat civil organitzada, participen en les polítiques culturals del seu municipi. Aglutinen espectadors que, des de les seves entitats, es converteixen en actius programadors de cinema. El 2019 són 54 els cineclubs federats provinents de tots els territoris de parla catalana. Són el públic organitzat.

L’exposició Cineclubisme: El públic s’organitza, comissariada per Juan Manuel Garcia Ferrer, celebra el 40è aniversari de la Federació Catalana de Cineclubs i es podrà visitar gratuïtament del 24 d’octubre de 2019 al 12 de gener de 2020. Un cicle de pel·lícules que han marcat la trajectòria dels cineclubs a Catalunya completa l’exposició. S’hi podran veure films com Rashomon (Akira Kurosawa, 1950), El ángel exterminador (Luis Buñuel, 1962), Els amors d’una rossa (Milos Forman, 1965), Fahrenheit 451 (François Truffaut, 1966), Annie Hall (Woody Allen, 1977), Stranger Than Paradise (Jim Jarmusch, 1984), Au revoir les enfants (Louis Malle, 1987), El sabor de les cireres (Abbas Kiarostami, 1997), Mones com la Becky (Joaquim Jordà, Núria Villazán, 1999), 4 meses, 3 semanas, 2 días (Cristian Mungiu, 2007), La cinta blanca (Michael Haneke, 2009) o Una mujer fantàstica (Sebastián Lelio, 2017).

VI Setmana del Cineclubisme Català

L’arrencada de l’exposició i el cicle dedicats als cineclubisme coincideix amb una nova edició de la Setmana, que inclou dos films clàssics i dues produccions contemporànies, a més del lliurament dels Premis Jose Maria Nunes. Aquests són els títols programats:

Smultronstället Fresas salvajes
Ingmar Bergman, 1957. Int.: Victor Sjöström, Bibi Andersson, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Max von Sydow, Gunnel Lindblom. Suècia. VOSE. 85’. 35mm

Un vell professor va, en companyia de la seva jove, a la universitat on va donar classes per rebre un homenatge. L’aparició d’una autoestopista li fa recordar el passat. Somni i realitat es barregen en repassar la seva existència malgastada. Un film de gran densitat dramàtica i psicològica que constitueix una de les referències fonamentals en la carrera d’Ingmar Bergman. Aquest film també inaugura el cicle que acompanya l’exposició.
Dijous 24 d’octubre / 20.00 h Sala Chomón
Presentació a càrrec de Tariq Porter, president de la FCC, i Juan Manuel García Ferrer, comissari de l’exposició. Lliurament dels Premis Jose Maria Nunes.

Pather Panchali La canción del camino
Satyajit Ray, 1955. Int.: Kanu Banerjee, Karuna Banerjee, Subir Banerjee, Runki Banerjee, Uma Das Gupta. Índia. VOSE. 115’. Digital.

És la primera pel·lícula de Satyajit Ray i l’inici de la “Trilogia d’Apu” (completada amb L’invicte i El món d’Apu), en la qual es descriu amb realisme poètic la vida d’una família pobra de la zona de Bengala. “Una confrontació entre el cinema de tendències naturalistes, descriptives de la vida quotidiana d’una petita localitat propera a la capital, i una crítica soterrada de molts elements en què se sustenta la cultura hindú; tot això a través d’un discurs eminentment poètic i d’una força avui dia gegantina” (Quim Casas). Pel·lícula escollida per Isaki Lacuesta, guanyador del Premi Jose Maria Nunes 2018 al millor film català.
Divendres 25 d’octubre / 21.30 h Sala Laya

Presentació a càrrec de Pablo Sancho París (FCC).

Donkeyote
Chico Pereira, 2017. Gran Bretanya-Espanya-Alemanya. VE. 86’. Digital.

Manolo, a 73 anys, encara vol viure la seva aventura més gran: caminar amb el seu ase Gorrión el sender de les Llàgrimes, una llarga ruta pels Estats Units que rememora el desplaçament forçós dels indis cherokees. La pel·lícula ha estat triada pel festival L’Alternativa, guanyador del Premi Jose Maria Nunes 2018 a l’entitat vinculada al cineclubisme.
Dissabte 26 d’octubre / 21.30 h Sala Laya
Presentació a càrrec d’Olga Iglesias (FCC) i Cristina Riera, de L’Alternativa.

América
Erick Stoll, Chase Whiteside, 2018. EUA. VOSC. 76’. Digital

Una història inspiradora i emotiva sobre tres germans incompatibles que han de cuidar junts d’América, la seva àvia de 93 anys. Ocupar-se de les necessitats quotidianes de l’anciana els obliga a encarar l’abisme que separa els anhels adolescents de les responsabilitats dels adults. Premi Don Quijote de L’Alternativa 2018.
Diumenge 27 d’octubre / 21.30 h Sala Chomón
Presentació a càrrec d’Eva Campos (Cineclub Xiscnèfils de Cerdanyola del Vallès) i Àlex Portolés (vici-president de la FCC).

Actes de la inauguració de l’exposició ‘Cineclubisme: El públic s’organitza’:

Dijous 24 d’octubre

17.00 h
Visita guiada a l’exposició per a premsa, amb el comissari Juan Manuel Garcia Ferrer

19.00 h
Inauguració de l’exposició

20.00 h a la Sala Chomón
Inauguració de la VI Setmana del Cineclubisme Català i lliurament dels Premis Jose Maria Nunes.

Actes presentats per Tariq Porter, president de la Federació Catalana de Cineclubs, i Juan Manuel Garcia Ferrer, comissari de l’exposició.

Si voleu confirmar l’assistència a qualsevol d’aquests actes o concertar alguna entrevista contacteu amb:

Jordi Martínez: jmartinezmallen@gencat.cat

Amb la col·laboració del Departament de Cultura i Mitjans de
Comunicació de la Generalitat de Catalunya

Casanova 3-5-7, entresol 7a porta (esc. esquerra)
08011 - Barcelona