Butlletí 510. 24 de març 2017

SUMARI

NOTICIES DE LA FEDERACIÓ

Informe de la presència catalana a les jornades d’autoformació organitzades amb motiu dels 70 anys de la Federació Italiana de cineclubs i de la Federació internacional de cineclub

Les jornades d’autoformació

A la ciutat italiana de Cagliari ens vam trobar els dies 10, 11 i 12 de març a l’Hotel Panorama. Vam ser un grup nombrós de cineclubs vinguts de Cerdenya i alguns de l’Italia continental per un curs d’autoformació. Després de les presentacions de rigor, dues conferències inaugurals ens van introduïr en el naixement de la Federació italiana de cineclubs des d’un punt de vista històric. Van estar a càrrec de Valentina Origa i Giuseppe Pilleri.

Per finalitzar la primera jornada es va projectar “Miracolo a Milano” de Vittorio de Sicca i es va procedir al debat amb el públic seguint la metodologia de analisis de la FICC italiana

El dia 11 van començar la feina per analitzar 30 anys després la Carta de Tabor dels drets del públic. Tots els delegats ens vam dividir en 4 grups i vam procedir a treballar de forma separada segons una proposta temàtica: Té sentit encara parlar dels “drets del públic”?, Existeix avui dia un “públic” de referència?, Hi ha punts de la carta que siguin vigents? Hi hauria que treure o posar alguns altres? Com es podria rellançar la carta i donar-li visibilitat?

Per la tarda va arribar el moment pels delegats internacionals. Casimir Yameogo (Burkina Faso); Gabriel Rodríguez (México); Laura Godoy (Ecuador), Vladimir Supik (Russia), Elisabeta Randaccio (Itàlia) i Julio Lamaña (Catalunya). Es tractava de donar una mostra de la força del moviment associatiu cinematogràfic al món.

Immediatament després es va projectar el curt anglès “Balcony” i es va procedir al debat segons la metodologia de la FICC italiana. 17 minuts de projecció i pràcticament una hora de debat.

Després del sopar es va procedir a l’anàlisi metodològic del debat del curt que havíem vist i debatut anteriorment. El treball consistia en analitzar al moderador i veure com ho havia fet. Va ser una sessió molt interessant on els assistents comentàven aspectes que havien mancat o subratllant aquells que havien anat bé. No cal dir que el debat, després de la projecció, és per la FICC italiana un moment clau en la pràctica cineclubista.

El dia 12 vam reunir els 4 grups que havien treballat per separat el document de la Carta de Tabor dels drets del públic i es van recollir les conclusions. Per resumir es va manifestar l’actualitat de la Carta i la necessitat de continuar difondre-la.

Després del dinar va haver un comiat general, la foto de grup i personalment, la sortida cap a l’aeroport per tornar a Barcelona. L’organització d’aquesta trobada va ser esplèndida i el nivell de les intervencions impressionant. Vaig recollir algunes idees que espero ens siguin d’utilitat a Catalunya i al cineclubisme dels Païssos Catalans. Agraeixo especialment a Marco Asunis, president de la FICC italiana i a tot el seu equip l’esforç per convidar-nos a aquesta trobada d’autoformació.

La nova llei del Cinema a Itàlia

Ja des del primer dia aquest va ser un tema que anava de boca en boca i que va ser tractat en diversos moments. A Itàlia hi ha una nova llei del cinema que ha deixat fora a les associacions cinematogràfiques. Des dels anys 60’ a Itàlia, les federacions de cineclubs (nou federacions en l’actualitat) rebien uns diners per part de l’Estat que ells repartien entre els seus cineclubs federats.

Aquest model no apareix a la nova llei del cinema i planteja un futur molt difícil i complicat per al cineclubisme a Itàlia. Al final de les jornades es va presentar un document que resumia la posició crítica amb el Ministeri de Cultura i amb aquesta llei i s’anunciaven possibles accions.

La FICC internacional es va comprometre a través del seu Secretari General, i membres presents, a donar a conèixer aquest document. També ens vam comprometre a recopilar Lleis de cinema a tot el món on els cineclubs siguin contemplats (La Llei catalana és un exemple) per tal de que la FICC italiana els pugui fer servir en la seva lluita per tornar a incorporar als cineclubs a la política cultural de l’estat italià.

Més info a
Totes les imatges aquí

Julio Lamaña
juliolamana@federaciocatalanacineclubs.cat

Eva Campos. Jurat Internacional a Cracòvia

Eva Campos, del Cineclub Xiscnèfils de Cerdanyola del Vallès ha estat escollida com a jurat de la Federació internacional de cineclubs per atorgar el premi Quijote al 57 Krakow Film Festival

EVA CAMPOS SUÁREZ
Després d'estudiar Belles Arts a la Universitat de Barcelona, vaig viatjar a Brussel·les on vaig estar treballant de fotògrafa i videògrafa per a ballarins i performers. Allà vaig descobrir la meva passió pel cinema de dansa gràcies al contacte amb les corèografes Ana Cembrero Coca i Marta Kosieradzka. Dos anys i mig després vaig tornar a Catalunya, amb una idea al cap: crear un festival de cinema (tant de dansa com la resta de ficció) al Vallès Occidental, movent cultura fora del centre de la ciutat de Barcelona. Ara mateix estudio Producció Audiovisual i d'Espectacles a Terrassa amb la intenció especialment d'endinsar-me més en el món audiovisual.

Programació març - abril 2017

Cineclub Adler de Lloret de mar contra el càncer

Cineclub Adler i la junta local de Catalunya contra el Càncer Girona sumen esforços per la lluita contra el càncer organitzant un acte benèfic al Teatre de la Costa Brava Sud.

L'acte, que durà per nom "Lloret contra el càncer" i que preveu omplir el Teatre de Lloret el dijous 30 de març, combinarà cinema i teatre en una única funció a les nou del vespre, l'horari habitual de les projeccions el cineclub.  Tots els fons recaptats seran destinats a la junta local de Catalunya contra el Càncer i AFANOC.

La sessió començarà amb l'estrena del curtmetratge "Tot anirà bé", realitzat per a la promoció del projecte solidari i fotogràfic Big Kid Project, obra dels lloretencs Pere Cabañas i Oscar Rodbag; proseguirà amb la participació de l'actor Fermí Reixach, que recitarà fragments de "L'home de la flor a la boca" de Luigi Pirandello; i es clourà amb la projecció d'"El testament de la Rosa", film d'Agustí Villaronga, que va enregistrar amb Rosa Novell els assajos d'"El testament de Maria", de Colm Tóibín; una obra que l'actriu, malalta de càncer, era plenament conscient que no arribaria a estrenar.

Reserva de localitats a través de la junta local de Catalunya contra el Càncer i la taquilla del Teatre de Lloret.

PROGRAMA:

1a part: TOT ANIRÀ BÉ
Tot anirà bé (Pere Cabañas, 2017) País: Catalunya. Durada: 5 min. Proecció en DCP. VOC. ESTRENA.
Estrena del curtmetratge "Tot anirà bé" dels lloretencs Pere Cabañas i Oscar Rodbag. Un curt que compta també amb la participació, entre d'altres actors, dels lloretencs Irene Soler Ramos iFermí Reixach

2a part: L'HOME DE LA FLOR A LA BOCA
L'home de la flor a la boca (Luigi Pirandello, 1923) Durada: 15 min.
En el teatre, en la narrativa i en l'assaig, el pensament de Luigi Pirandello, fosc i magmàtic, està sempre il·luminat per una lúcida consciència de la mort, que el connecta directament amb una força vital imparable, amb un desig desbocat de vida, de bellesa, d'intensitat. Aquesta paradoxa es troba al cor de "L'home de la flor a la boca", peça teatral que l'actor lloretenc Fermí Reixach representarà abans de la projecció d'"El testament de la Rosa".

3a part: EL TESTAMENT DE LA ROSA
El testament de la Rosa (Agustí Villaronga, 2015) País: Catalunya. Durada: 46 min. Projecció en DCP. VOC.
SINOPSI:
El juny de 2013, a punt de començar l'assaig d'"El testament de Maria", de Colm Tóibín, a Rosa Novell li van detectar un càncer en fase avançada. El tractament li va fer perdre la vista i l'actriu es va veure obligada a abandonar el projecte. A proposta d'Isona Passola, Novell va reemprendre els assajos davant l'atenta mirada d'Agustí Villaronga ("Pa negre", "Incerta glòria"), que en va enregistrar fragments per deixar-ne testimoni fílmic.

Pel·lícula guanyadora del premi al Millor Documental en el Festival Internacional de Cinema en Català FIC-CAT 2016.

Amb el suport de:
Ajuntament de Lloret de Mar
Nova Ràdio Lloret 90.2 FM

Joan Moret i Camps
President del Cineclub Adler
tel. 619310468  mail: cineclubadler@hotmail.com
correu postal: Plaça de Germinal Ros, s/n - 17310 Lloret de Mar (Girona)

Cineclub Hal2002 Molins de Rei. Mostra Drets Humans

Cinema i valors oberts a les escoles i al públic en general del 27 al 31 de març.

La Mostra de Cinema, Drets Humans i Interculturalitat arriba a l’onzena edició entre els pròxims 27 i 31 de març, quan un total de 3.403 assistents, entre alumnes i professors d’escoles i públic en general, visualitzin alguna de les 8 pel·lícules que es projectaran. Aquesta és l’estimació de públic de l’Ajuntament de Molins de Rei, que espera d’aquesta manera batre els rècords del certamen. Coorganitza el Cineclub Hal2002 de Molins de Rei