SUMARI
www.federaciocatalanacineclubs.cat
NOTICIES DE LA FEDERACIÓ
- 41 MOLODIST. FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINEMA DE KIEV. INFORME DE RAQUEL LLORCA DEL CINECLUB XISCNÈFILS DE CERDANYOLA DEL VALLÈS
- ESTADÍSTIQUES 2011. PROGRAMACIÓ
PROGRAMACIÓ DELS CINECLUBS
NOTÍCIES DELS CINECLUBS
- MIRADOCS. MIRADES DOCUMENTALS DES DE BARCELONA.CINECLUB BARCELONA ESPAI DE CINEMA
ALTRES NOTÍCIES
NOTÍCIES DE LA FEDERACIÓ
41 MOLODIST. FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINEMA DE KIEV. INFORME DE RAQUEL LLORCA DEL CINECLUB XISCNÈFILS DE CERDANYOLA DEL VALLÈS
Informe presentat per Raquel Llorca del cineclub Xiscnèfils de Cerdanyola del Vallès en el seu pas com a jurat del premi Quijote de la Federació internacional de cineclubs a Kiev.
"Molodist" és un festival de cinema que té com a objectiu recolzar pel•lícules de joves directors. Va començar fa 41 anys amb una durada de dos dies on es van projectar 33 pel•lícules d’estudiants de Kiev.
Des de llavors tant el nombre com el ventall geogràfic de les pel•lícules del festival s’ha ampliat any rera any. Durant aquest any més de 300 pel•lícules s’han projectat, incloent països d’Europa Occidental i de mig orient. Avuí en dia Molodist es troba entre els 12 millors festivals en el món, i alhora manté encara la seva essència com el primer any: donar a conèixer nous noms i nous treballs al món del cinema.
Tal i com el director de programació va anunciar, aquest any el festival tornava als seus orígens constituïnt-se en un fòrum de cinema al país, desproveït de luxes excessius on el més important no va succeïr a la catifa vermella sino a les sales de cinema.
L’objectiu de Molodist és descobrir talent entre joves directors. A la pràctica això esdevé en comptar al festival amb tres seccions per a debutants : «Primeres pel•lícules d’estudiants”, “ Primers curts”, “ Primers llargmetratges”. La millor pel•lícula de cadascuna serà guardonada a la seva categoria. Alhora, totes les pel•lícules en competició competeixen pel gran premi del total de la programació en competició.
Una de les coses que vaig poder observar va ser una gran tendència a la categoria “ Primers llargmetratges” que incloïa una àmplia representació de pel•lícules escandinaves i dominava també el tema de les relacions familiars. Aquesta temàtica que no és una novetat es va mostrar en el festival per nous camins des de la Islandesa “Volcano” fins a l’argentina “ Acacias” i la Suïssa “La petita habitación”. Totes tres van donar-me la impressió de que es genera cinema de qualitat, de petits detalls que acariciant el ventall d’emocions de forma tant imperceptible com real fan participar i gaudir a l'espectador de forma especial.
Per altra banda, també volia destacar que només una sola pel•lícula em va decepcionar enormement i fins i tot em va fer qüestionar com havia pogut ser seleccionat per la secció en competició. Es tracta de la pel•lícula “La terre outrage”, una ficció de la debutant directora Isrealí Michale Boganim que falla estrepitosament en el seu intent de mostrar la realitat soviètica després del desastre de Chernobyl. Contribueix en aquest sentit la carent interpretació de talent de l’actriu Olga Kurylengo. La tragèdia de Chernobyl mereix esperar fins a trobar una sensibilitat i una tractament cinematogràfic millor.
Respecte al programa fora de competició vaig trobar vàries seccions interessants com “German Wave”, “ Scandinavian Panoram”, “ French Connection”, •Eastern Express”, “New Russian Cinema”, o “Films Festivals” una oportunitat per veure les pel•lícules que han estat guardonades en altres Festivals Internacionals durant aquest any.
La pel•lícula que va obrir el festival a la cerimònia d’obertura va ser “ “Batalla de Varsovia 1920” del director Jerzy Hoffman i que suposava la primera pel•lícula en 3D de Polònia. La pel•lícula arribava al festival gairebé al mateix temps que la seva estrena mundial a Londres on va tenir una bona rebuda de la crítica britànica. No obstant, sota el meu parer no és una pel•lícula que recomanaria excepte per aquells que adoren els efectes especials i la projecció en 3D com a entreteniment. Es va comptar amb la pressència del director a la cerimònia d’apertura que també va donar una de les master class programades al festival.
Personalment he de dir que em va sorprendre l’elevat nivell de qüalitat de les pel•lícules que vam poder veure al festival, la qual cosa ens dona esperança i tranquil•litat respecte el bon cinema que arriba de les noves generacions. Per aquesta mateixa raó no va ser gens fàcil, per cap de nosaltres com a membres del jurat FICC, prendre la decisió d’escollir una guanyador entre les 61 pel•lícules en competició. Al mateix temps vaig gaudir molt amb el repte que tinguérem i de tot els aprenentatges adquirits del debat entre els companys. Finalment vam decidir donar el premi Don Quixot al curtmetratge “ Trim Hassb Og Ses” (The Prayer), de la directora danesa Emma Balcazar, pel sensible tractament de la relació existent entre els instints sexuals i els dogmes religiosos.
Al mateix temps també vam decidir donar dues mencions especials donat el gran nivell de qüalitat trobat ja comentat. Les mencions van ser per estudiants de direcció tot intentant preservar l’esperit del premi Don Quixot que serveix com a plataforma per la promoció de nous talents així com un suport per tal de facilitar la distribució de pel•lícules de nous directors.
La primera menció especial va ser per “Coral”, dirigida per Ignacio Chaneton d’Argentina, pel seu singular pensament artístic i pel seu especial tractament del llenguatge cinematogràfic que incloïa tots els sentits.
La segona menció especial va ser per “Factor Fellini”, dirigida pel jove estudiant Ucranià Myroslava Khorshum, que també participava al film com a actor principal, pel seu interessant tractament de les dificultats de la idiosincràsia artística.
M’agradaria també mencionar una de les especials actuacions que van tenir lloc durant el festival i de la que vaig gaudir enormement . Es tracta de la projecció de la pel•lícula recuperada del director alemany Eugen Illes anomenada “Mania”. La història d’una noia enamorada d'un jove compositor, interpretat per l’expressiva actriu de cinema mut Pola Negri. La projecció va ser acompanyada per un concert en directe interpretat per la Orquestra Leopoldium de Wroclalw, que va aconseguir crear l’atomòsfera que la pel•lícula tenia quan va ser estrenada al 1918. Va ser un autèntic regal tenir l’oportunitat de poder viatjar un segle endarrere i sentir el cinema tal com era als seus inicis.
No voldria acabar sense mencionar l’entrenyable equip de coordinació dels convidats al festival que van fer possible que tinguéssim una estada tan agradable així com poder gaudir de la meravellosa ciutat de Kiev que vaig tenir l’oportunitat de descobrir durant els dies del Festival.
ESTADÍSTIQUES 2011. PROGRAMACIÓ
Aquesta és l'estadística de les sessions programades des de la Federació catalana de cineclubs. La crisi ha colpejat també a les programacions. En quant als cineclubs hi ha hagut desaparicions i disminució del nombre de films projectats per temporada. Alguns cineclubs comencen ara més tard la temporada. Aquest 2011 la FCC torna a nivells de programació pels cineclubs de 2007. En quant a les "altres entitats", especialment ajuntaments, podem constatar la greu crisi municipal que impedeix que es projecti cinema a les seves sales. En l'apartat "Sessions de Filmoteca" podem constatar un augment especialment degut a l'aniversari, aquest 2011, de la proclamació de la República espanyola i de l'inici de la guerra civil.
Malgrat tot, aquest 2011 han començat a programar amb la FCC cineclubs que no ho feien. Valorem molt positivament que ens donin la confiança per realitzar aquesta tasca de gestió.
PROGRAMACIÓ DELS CINECLUBS
Programació del 7 al 17 de gener 2012
Cineclub Vilafranca. Casal Sala 2
EL GIGANTE DE HIERRO
VDE
07/01/2012 Hora: 18 : 00
Cineclub Vilafranca. Casal Sala 2
EL GIGANTE DE HIERRO
VDE.
Data: 08/01/2012 Hora: 18 : 00
Cineclub Sabadell. Cinema Teatre Imperial
LOS 400 GOLPES
35mm. VOSE
Data: 12/01/2012 Hora: 20 : 15
Cineclub Sabadell. Cinema Teatre Imperial
LOS 400 GOLPES
35mm. VOSE
Data: 12/01/2012 Hora: 22 : 30
Cineclub de l'Associació Cultural Granollers. Centre Cultural Municipal
ANOTHER YEAR
35mm / VOSE
Data: 13/01/2012 Hora: 19 : 00
Club Cinema Castellar del Vallès. Sala d'Actes El Mirador
MIDNIGHT IN PARIS
VOSE / DVD
Data: 13/01/2012 Hora: 21 : 00
Cineclub de l'Associació Cultural Granollers. Centre Cultural Municipal
ANOTHER YEAR
35mm / VOSE
Data: 13/01/2012 Hora: 22 : 00
Cineclub Utopia de Sant Just Desvern. Casal de Joves
MIDNIGHT IN PARIS
VOSE
Data: 13/01/2012 Hora: 22 : 30
Cineclub Emmetcinats d'Abrera. Centre Polivalent
CISNE NEGRO
VDE / DVD
Data: 15/01/2012 Hora: 19 : 00
Cineclub de l'Associació Cultural Granollers. Centre Cultural Municipal
ANOTHER YEAR
35mm / VOSE
Data: 15/01/2012 Hora: 19 : 00
Cineclub Vic. Espai de Teatre i Cinema ETC
MELANCHOLIA
VOSE / 35mm
Data: 17/01/2012 Hora: 22 : 00
NOTÍCIES DELS CINECLUBS
MIRADOCS. MIRADES DOCUMENTALS DES DE BARCELONA.
CINECLUB BARCELONA ESPAI DE CINEMA
DEL 18 AL 27 DE GENER 2012
TOTA LA INFO AL BLOC DE LA MOSTRA
L'objectiu de la mostra és oferir sessions de documental on els barcelonins i la seva ciutat siguin especials protagonistes.
MIRADOCS centra el seu interès en que el públic pugui compartir l’experiència del visionat del film amb la presència dels autors.
Barcelona és una ciutat de documental. És per això que la mostra s’organitza al voltant d’aquelles institucions, associacions, festivals, mostres i persones que ja des de fa temps treballen en l’àmbit del documental a la nostra ciutat. Les sessions d'enguany tenen com a protagonistes a: Master de documental creatiu de la UAB, el taller de l'Àrea d'Audiovisuals del centre de Cultura de dones Francesca Bonnemaison, Docs Barcelona, Master de documental i societat de l'ESCAC
La persona protagonista de la mostra 2011 serà Joaquim Jordà autor imprescindible del documental fet a Barcelona i a Espanya.
PROGRAMACIÓ MIRADOCS
Hora: 19.30h. ENTRADA GRATUÏTA
18 de gener
Encaixonats
Direcció: Marta Saleta
Catalunya, 2010 / 52 min / VO
El barri de Vallcarca ha estat afectat per una modificació del Pla General Metropolità de Barcelona. Encaixonats retrata algunes de les conseqüències de la reforma com la pèrdua d’uns carrers, d’unes llars i d’un estil de vida.
19 de gener
L’últim vestit de Júlia
Direcció: Xavier Artigas i Diethield Meieru
Catalunya, 2009 / 32 min / VO
La Júlia porta tota la vida cosint vestits pels gitanos de Gràcia. Coneixerem l’ofici, la vida i l’entorn d’una dona que és capaç de fer autèntiques obres d’art amb el fil i l’agulla.
Hi col•labora: Docs Barcelona
20 de gener
Happy day in Barcelona
Dir.: Johann Pérez Viera
Espanya 2009, 25'
María i Meriam troben un lloc on expressar-se lliurement a través d'una agrupació de góspel. Dues cultures diferents on la pròpia identitat és la base fonamental per a la recerca de la llibertat.
La hipoteca o al vida
Direcció: Miko Meloni
Catalunya, 2011 / 29 min / VO
A la Marisa i al David, els seus respectius bancs els volen fer fora de casa. La plataforma d'afectats per la hipoteca lluitarà per evitar-ho. En paral•lel, sorgeix el moviment del 15-M, i, de sobte, tot es connecta.
Hi col•labora: Master de documental i societat de l'ESCAC (Escola Superior de Cinema i Audiovisual de Catalunya)
25 de gener
Em dic llibertat
Direcció: Blanca Callen, Ester Aranda, Mireia Cucala, Mireia Salgado i Clara Farràs
Catalunya, 2011/ 29 min / VO
Aquesta és la història d'una dona que porta inscrits uns ideals que obren escletxes dins d’una realitat indignant.
En quart grau
Direcció: Meritxell Guàrdia, Helena Clos, Marta Mestre, Berta Gonzalez, Aranzazu Sanchez
Catalunya, 2011/ 25 min / VO
Els murs i les reixes acaben a la presó? El sistema penitenciari trenca la vida de les persones preses i castiga el seu entorn més proper.
Dones que donen
Direcció: Luisa Donario, Carmen de la Madrid, Carolina Villar, Eva Martín, Salomé Planas
Catalunya, 2011/ 25 min / VO
Escoltem, cada vegada més, la demanda de donants d'òvuls potencials. Què s'amaga darrere de tot plegat?
Hi col•labora: Taller de documental de l'àrea d’audiovisuals del Centre de Cultura de dones Francesca Bonnemaison
26 de gener
El jardí de les raons perdudes
Direcció: Daniel B. Farré, Eva Ariño, Marta Faúndez, Cristian Vázquez, Pere Esteve i Javier Losua
Catalunya, 2010/ 31 min / VOC
Al jardí de l'antic Manicomi de Sant Boi de Llobregat veiem anticipades algunes solucions estructurals i formals de les obres de Gaudí. Interpretació de l’interessant treball d’aquest arquitecte anònim.
La màquina il•luminada
Direcció: Jonás R. G., Ana María Reyes, Paloma Quesada, Zilia Garavito, Rafael Hernández i Dylan López
Catalunya, 2010/ 27 min / VO
Entorn la misteriosa figura de tres xemeneies d’una central tèrmica es van evocant els relats d'aquells que han viscut allà, a la perifèria.
La Ricarda
Direcció: Núria Folch, Núria Prieto, Alex Biosca, Anna Sandrini, Adrian Alva, Ian Ramos i Giuseppe Solfrizzi
Catalunya, 2010/ 25 min / VO
Barcelona, 1949. Un grup d’intel•lectuals mira de reactivar el panorama artístic del país. Avantguarda, experimentació i subversió cultural tenen lloc a La Ricarda, la residència dels Gomis-Bertrand.
Hi col•labora: Màster de Documental Creatiu de la UAB
27 de gener
SESSIÓ HOMENATGE A JOAQUIM JORDÀ
Morir de dia
Direcció: Laia Manresa i Sergi Dies
Catalunya, 2010 /98 min / VO
La història de la transició espanyola a Barcelona fins els nostres dies a través d'una de les seves cares ocultes, l'heroïna. Mirar-la de cara ens permet entendre que la nostra relació amb el món està feta, també, d'allò que han viscut aquells qui ens van precedir.
Entrada gratuïta. Aforament limitat.
Col•laboren: Docs Barcelona, L'ESCAC, Centre de Cultura de dones Francesca Bonnemaison i Màster de Documental Creatiu de la UAB
(aquests logos sols al llibret, pel díptic no cal)
ALTRES NOTICIES
ACUDITS NOMÉS PER CINÈFILS