Butlletí 321. 22 de juliol 2011

NOTICIES DE LA FEDERACIÓ

DUES MOSTRES CINESUD ES PODEN VEURE A XILE I BRASIL

-
 ELS CICLES "DRETS DELS INFANTS" i "SET MIRADES CONTINENTALS AL SEGLE XXI" OBRIRAN EL CURS 2011-2012 DEL CLUB CINEMA CASTELLAR
FESTIVAL INTERNACIONAL DE MÚSICA PAU CASALS. CONCERT DE COBLA AMB MÚSICA DE NINO ROTA. CINECLUB LA CLAQUETA DEL VENDRELL

ALTRES NOTÍCIES

- FILMOTECA

DUES MOSTRES CINESUD ES PODEN VEURE A XILE I BRASIL

La FCC treballa des de fa anys en la iniciativa CINESUD. Difussió de films. Que vol moure  films de difícil distribució entre cineclubs i entitats de tot el món.

En la "Primera Muestra por los Derechos del Público" que organitza el Cineclub Universidad de Chile es podra veure part de la primera mostra de curtmetratges CINESUD.

A la ciutat d'Atibaia (Brasil) es podrà veure la 2a Mostra de curtmetratges CINESUD i un programa de curts de temàtica fantàstica del director català Rafa Dengrà.

Teniu tots aquests programes al vostre abast. Podeu consultar el blog de CINESUD

Programació del 21 de juliol al 16 d'agost de 2011

Cineclub Vilafranca. Pati de Cal Figarot
KICK ASS
Data: 21/07/2011 Hora: 22 : 00

Cineclub Utopia de Sant Just Desvern. Casal de Joves
EXIT THROUGH THE SIFT SHOP
Data: 23/07/2011 Hora: 23 : 00

Cineclub Diòptria de Figueres. Plaça del Teatre Jardí.
LA VENTANA INDISCRETA
Data: 26/07/2011 Hora: 22 : 00

Club Cinema Castellar del Vallès. Auditori Municipal Manel Pont
DE DIOSES Y HOMBRES
Data: 27/07/2011 Hora: 21 : 00

Cineclub Amics del cinema de la Vall de Ribes. Plaça de l'Ajuntament
PA NEGRE
35mm. VOC
Data: 11/08/2011 Hora: 22 : 00

Cineclub Diòptria de Figueres. Plaça del Teatre Jardí.
VACACIONES DE FERRAGOSTO
DVD.VOSE
Data: 16/08/2011 Hora: 22 : 00

L’entitat també organitzarà una activitat especial per Festa Major i sessions obertes a l’Auditori el primer divendres de cada mes

Club Cinema Castellar Vallès ha fet avui un avanç del programa d’activitats del curs 2011-2012. L’entitat, de recent constitució, iniciarà la temporada estable amb una programació de cinefòrum, que consistirà en la projecció d’octubre a juny de 15 pel•lícules a la Sala d’Actes d’El Mirador. A més, durà a terme activitats especials, com ara una projecció durant la Festa Major, i organitzarà durant el darrer trimestre de l’any sessions obertes de cinema a l’Auditori.

La pel•lícula En el mundo a cada rato (2004), que es projectarà el 13 d’octubre, inaugurarà la programació de cinefòrum que es durà a terme en dijous i divendres a la Sala d’Actes d’El Mirador. El film consta de cinc curtmetratges rodats a diversos països del món i s’emmarca dins el cicle “Drets dels Infants”, que té per objectiu promoure la reflexió i el debat al voltant dels drets individuals i col•lectius dels infants. Un d’aquests curts és dirigit pel director castellarenc Pere Joan Ventura, que és també el president de Club Cinema Castellar.

El divendres 28 d’octubre s’estrenarà un altre dels cicles proposats per l’entitat i que s’ha titulat “Set mirades continentals al segle XXI”. Es tracta d’una selecció filmogràfica de tots els continents, que consta d’un total de set pel•lícules d’arreu del món. En aquest cas, s’obrirà foc amb la projecció d’En tierra de nadie, de Danis Tanovic, una pel•lícula bosniana que va guanyar l’any 2001 l’Oscar a la millor pel•lícula de parla no anglesa.

Els dos cicles proposats s’aniran alternant, de manera que la programació continuarà el dijous 10 de novembre amb la pel•lícula Estación central de Brasil (Drets dels Infants), el divendres 25 de novembre amb Hierro 3 (Set mirades continentals), i el dijous, 22 de desembre, amb Todos los niños invisibles (Drets dels Infants). Amb aquests dos cicles, l’entitat ja ha previst 11 dels 15 títols que es projectaran al llarg del curs.

L’accés a les projeccions de cinefòrum serà gratuït per als socis de l’entitat. Els no socis també podran adquirir entrades puntuals, en funció de la disponibilitat de la sala, a un preu de 5 euros.

Activitat especial per Festa Major

L’entitat també ha organitzat una activitat especial per Festa Major que consistirà en la projecció d’un pel•lícula amb còctel, el divendres 9 de setembre, a les 23 h. Concretament, es passarà el film Cisne negro, a l’Auditori Municipal Miquel Pont. A continuació, s’oferirà un còctel a la terrassa d’El Mirador. L’entrada tindrà un preu de 4 euros, import que inclourà el visionat de la pel•lícula i una consumició.

Cinema a l’Auditori

Així mateix, Club Cinema Castellar organitzarà durant el darrer trimestre de l’any, amb el suport de l’Ajuntament, sessions obertes de cinema a l’Auditori Municipal Miquel Pont. Les projeccions tindran lloc el primer divendres de cada mes i tindran un preu de 2 euros per als socis de l’entitat i de 3 euros per al públic general.

Fer-se soci

Tothom qui es vulgui associar a l’entitat ho pot fer a través del web www.clubcinemacastellar.com, trucant al telèfon 619003530 (Josep Lluís Martino) o bé a la taquilla de l’Auditori els dies que hi hagi projecció.

La cobla, formació genuïnament catalana, amb instruments únics al món, és present des de fa gairebé vint anys, a la programació del Festival internacional de música Pau Casals. La voluntat és de divulgar els músics i la música del país; i donar a conèixer les obres per a cobla, més que no pas les sardanes. Aquest any, el ¡”31è Festival internacional de música Pau Casals” presenta la música que n’Esteve Molero ha adaptat per a la Cobla Marinada.

I ho faran el dijous 21 de juliol a dos quarts d’onze de la nit (22:30 h.)

El programa que han preparat ha estat escollit exclusivament amb composicions, amb música, del compositor Nino Rota. I les obres triades han estat en una majoria, obres de pel·lícules del director de cinema Federico Felleni.

El mateix Esteve Molero explica:

Nino Rota —malgrat haver escrit òperes, simfonies, ballets, concerts per a diversos instruments, música de cambra i obres corals— es va fer mundialment famós com a compositor de bandes sonores. Però tant en el terreny de la música de concert com en el de la música cinematogràfica, la producció de Rota es caracteritza per un estil neoromàntic, tonal, on predominen les melodies emotives. Possiblement aquesta és la clau que fa que la seva música connecti tan ràpidament amb el públic, que pot passar-se una bona estona cantussejant les melodies de Rota després de sentir-les en una pel·lícula. Rota, a més, utilitza sovint ritmes populars, com la marxa, el vals, el foxtrot salpebrat de swing, la tarantel·la, fins i tot la contradansa i el galop. Aquest fet, així com el caràcter de les seves melodies, és el que ens ha fet pensar en l’adaptació de la música de Nino Rota per al conjunt instrumental català, la cobla.

La cobla casa perfectament amb l’univers sonor de Nino Rota, sobretot amb aquelles melodies que el músic va escriure per al cineasta Federico Fellini. El caràcter agredolç de les melodies de Rota funcionen perfectament si s’adapten per a tenora i tible. Per altra banda, els patrons rítmics de les danses escrites per Rota (per exemple les de Il Gattopardo de Luchino Visconti, 1963) són d’una similitud sorprenent amb el repertori habitual dels ballables per a cobla. Fins i tot a nivell d’espectre sonor, la cobla s’apropa molt a les bandes d’instruments de vent utilitzades per Rota en les seves pel·lícules.

La cobla és el conjunt instrumental català per excel·lència. La formació, que evoluciona de les antigues cobles medievals, va ser perfeccionada per Pep Ventura, que hi va introduir nous instruments de canya (tenores i tibles), metall (cornetins, fiscorns i trombó) i corda (contrabaix). Actualment la cobla està formada per un flabiol (que toca també el tamborí), dos tibles, dues tenores, dues trompetes, un trombó, dos fiscorns i un contrabaix, amb l’afegit ocasional de percussions. Des d’aleshores, la cobla s’ha dedicat en bona mesura a la interpretació de la sardana, considerada la dansa nacional de Catalunya, però també obres lliures escrites expressament per a la formació, glosses de temes populars i ballets. En les darreres dècades, el repertori de la cobla s’ha ampliat encara més, amb la inclusió de peces de cambra, obres de fusió, ballables, etc.

La cobla Marinada, creada el 10 de maig de 1981, ha estat sempre una de les agrupacions amb més interès per obrir nous camins en el terreny de la música de cobla.

Actualment, aquesta és una de les formacions més actives, actuant a la majoria dels aplecs de més prestigi que s’organitzen arreu de Catalunya i en un elevat nombre d’audicions de sardanes, actuant també a l’estranger.

PROGRAMA COMPLERT

ALTRES NOTICIES

FILMOTECA DE CATALUNYA

Memòries de la Guerra Civil – La mirada estrangera:

Espoir / Sierra de Teruel
André Malraux, 1939

Dilluns 25 de juliol a les 19.30h.

Presentació a càrrec de Xavier Antich, professor d’Estètica  a la UdG i escriptor.

El 1937 es va editar la novel·la Espoir, nascuda de l’experiència d’André Malraux com a combatent a la Guerra Civil espanyola. Un any més tard, l’escriptor francès va decidir adaptar-la al cinema. La major part del film es va rodar a Catalunya, malgrat que el final del rodatge fou precipitat per la caiguda de Barcelona en mans de les tropes nacionals L’estrena oficial francesa no es va produir fins al 1945 i a Espanya no es va exhibir fins al 1977. L’únic film de Malraux és una obra plena d’emoció, que supera en autenticitat i força de convicció la majoria de reportatges suscitats per la Guerra Civil.

ACUDITS NOMÉS PER CINÈFILS

Amb la col·laboració del Departament de Cultura i Mitjans de
Comunicació de la Generalitat de Catalunya

Casanova 3-5-7, entresol 7a porta (esc. esquerra)