Notícies :: Notícies de la Federació :: L'alternativa 2020. Informe de Salvador Matas del Acte Cambrils, jurat FICC

L'alternativa 2020. Informe de Salvador Matas del Acte Cambrils, jurat FICC

Divendres 4 Desembre 2020

27th L’Alternativa Independent Film Festival -2020
Premi Don Quixot de Llargmetratge Internacional
Del 16 al 29 de novembre 2020- Barcelona
Voldria en primer lloc agrair a la Federació Catalana de Cine-Clubs per haver-me escollit per representar a la FICC dins del jurat d’aquest Premi de l’Alternativa Film Fest. Així mateix agrair el tracte rebut de l’organització del Festival, en especial al coordinador de jurats Pere Sastre, i a les directores Cristina Riera i Tess Renaudo.

Per mi ha estat una experiència nova i molt enriquidora, que m’ha permès veure des de dins un Festival de llarga trajectòria i amb un abast internacional. En aquest any de la pandèmia, les previsions inicials eren de fer un festival meitat presencial i meitat on-line però finalment es va anular la part presencial i només es van fer activitats on-line; fins i tot el lliurament dels premis es va fer on-line a Youtube.

Només el documental de cloenda EPICENTRO del director austríac Hubert Sauper es va projectar als cinemes Maldà de Barcelona, sessió a la qual vaig ser invitat per l’organització i a la qual vaig poder assistir.

El jurat el formàvem 3 persones: Shantosh Pathare de l’Índia, Dakota Hons Gigg de Nova Zelanda i jo mateix. Deixo algunes dades i enllaços al final per si són d’interès. Pere Sastre va coordinar les trobades on-line, que van ser diverses, primer per a fer les presentacions dels diferents membres i establir un mínim esquema de funcionament. En una altra reunió, ens van saludar també les directores del festival Cristina i Tess. Vam fer una grup de whatsapp per a facilitar el contacte fora de les trobades de videoconferència. I finalmentvam fer la deliberació en una altra sessió on cada membre va presentar una llista prioritzada de 3-4 films després de fer el visionat dels 10 films de l’apartat de Llargmetratges Internacionals, que comprenien tant documentals com films de ficció.

Vam valorar molt positivament els films seleccionats pel festival, que vam trobar d’una gran qualitat, amb una gran diversitat de temàtiques escollides, i de diverses zones del món. Temes de gran actualitat i moltes d’elles poc conegudes o directament desconegudes.

L’entesa va ser bastant fàcil, donat que 2 membres vam prioritzar “El año del descubrimiento” en primer lloc. I com a menció especial vam posar-nos d’acord en “A Fevre”, en valorar les seves qualitats a més de ser un film de ficció i situat a l’Amèrica del Sud.

Transcrivim l’acta de la deliberació del jurat:

El jurat del Premi Don Quixot de la 27a edició de l’Alternativa, Festival de Cinema Independent de Barcelona, format per Dakota Hone Gibbs, Salvador Matas Borrut i Santosh Pathare, reunit el 25 de novembre de 2020, ha acordat per unanimitat concedir el Premi Don Quixot de Llargmetratge Internacional a El año del descubrimiento, de Luis López Carrasco (Espanya, Suïssa). Un film que explora el passat a través del present i viceversa, i que fa servir les paraules dels mateixos protagonistes per mirar d’entendre on i quan es va originar la precarietat amb què viuen bona part dels espanyols. Ens parla d’allò universal a partir de fets locals que de vegades ja hem oblidat.

El jurat també ha decidit concedir una menció especial a A Febre, de Maya Da-Rin (Brasil, França, Alemanya). Evitant el paternalisme i els estereotips, aquesta pel·lícula ens apropa a les condicions actuals de vida de les poblacions indígenes de l’Amazonia, i ens mostra com afronten les contradiccions de la seva vida, el seu entorn familiar i la seva cultura.

Membres del jurat:
  • Shantosh Pathare. Assistent regional de la Federació de Societats Cinematogràfiques a l’Índia per a la Regió Occidental i secretari de Prabhat Chitra Mandal,(  http://www.prabhatchitramandal.org) una important societat cinematogràfica índia. També és crític de cinema i editor de la revista Vaastaw Roopwani. Ha produït el film The Tale of Natives.
  • Dakota Hons Gibbs S. President de la Societat Cinematogràfica de Canterbury (Nova Zelanda) (Zelanda) https://www.canterburyfilmsociety.org.nz/ i membre del comitè de direcció de la Federació de Societats Cinematogràfiques de Nova.
  • Salvador Matas Borrut. Tresorer del Cineclub ACTE (Cambrils).

OFICIALS. LLARGMETRATGES INTERNACIONALS.

Deu llargmetratges internacionals a competició amb propostes que juguen amb la ficció, l’assaig, l’híbrid i l’inesperat.

1) El año del descubrimiento [Spain/ 2020/ Dir :Luis Lopez Carrasco ]
2) The Fever [ Brazil,France,Germany/ 2019/ Dir :Maya Da-Rin]
3) A shape of things to come [ USA /2020 / Dir : Lisa Maria Malloy, J.P.Sinadecki]
4) Camagroga [ Spain/ 2020/ Dir: Alfonso Amador]