Notícies :: Notícies de la Federació :: UNA NOVA PROPOSTA DEL PROGRAMA "PER ESTRENAR": ELS TERRATS DE MERZAK ALLOUACHE

UNA NOVA PROPOSTA DEL PROGRAMA "PER ESTRENAR": ELS TERRATS DE MERZAK ALLOUACHE

Dimecres 27 Maig 2015

Hi ha pel·lícules de qualitat, presents a Festivals internacionals de prestigi que no s’estrenen a les sales comercials, i que fins i tot han estat premiades. Amb tot, no interessen als distribuïdors comercials, i conseqüentment no tenen l’oportunitat d’arribar al públic. Una franja de públic, àvida d’un cinema especial,  mereix gaudir de pel·lícules diferents.
Des de la Federació Catalana de Cineclubs, amb la complicitat de diversos cineclubs i de la Filmoteca de Catalunya, proposem un circuit per aquests títols inèdits i sense estrena comercial a Espanya, i que es presentarien en exclusiva, en versió original subtitulada.  Amb una freqüència d’un film cada trimestre, aquests cineclubs es comprometen a projectar les primeres quatrepel·lícules del projecte, amb la convicció d’anar sumant punts d’exhibició.

Una vegada més, la Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Catalunya i la Federació Catalana de Cineclubs s’han unit per donar a conèixer al públic cineclubista una de les pel.lícules més aplaudides pel públic de la Mostra a la darrera edició.

En aquesta ocasió la pel.lícula escollida és “Els terrats” la darrera pel.lícula del realitzador argeliá Merzak Allaouache, el director de la cèlebre “Bab El oued city”. Presentada en première a la 70ª edició del Festival de Venècia (2013) i recentment estrenada a França amb molt bona acollida per part de la crítica (6 de maig del 2015).

CINECLUBS PARTICIPANTS AL “PER ESTRENAR” I DATES DE LES PROJECCIONS:

Cineclub Vic: 2 de juny de 2015
Club Cinema Castellar: 5 de juny de 2015
Cineclub La Seu (La Seud’Urgell): 11 de juny de 2015
Cineclub Vilafranca: 12 de juny de 2015
Filmoteca de Catalunya: 3 de juliol de 2015
Cineclub Manresa: data a concretar

Fitxa de la pel.lícula
Els terrats ( Es-Stouh)
Direcció:Merzak Allouache
Producció: Merzak Allouache, Marianne Dumolin i Jacques Bidou
Ajudant de direcció:NadjibOulebsir
Imatge: Frédéric Derrien
So: Philippe Bouchez, Xavier Thibault, JulienPerez
Editor de fotografia: Hichame Alaouie
Actors:AdilaBendimerad « Assia », NassimaBelmihoub « Selouma », AhceneBenzerari « Cheikh Lamine », AïssaChouat « Halim », Mourad Khen « Hamoud », Myriam Ait el Hadj « Layla », AkhramDjeghim « Hakim », AmalKateb « Aïcha »
País: Algèria/França
Any: 2013
Durada: 91 min
Format: Blu-ray
Idiomes: VOSC

Sinopsi
De l’alba a la nit al ritme de les crides a la pregària. Una multitud increïble pulula i s’agitaalsterratsd’Alger. Espaisconfinats, convertits en miralls a celobert de les contradiccions, violència, de la intolerància, dels conflictes sens fi que minen la societatalgeriana.
MerzakAllouache
MerzakAllouache va néixer a Bab el Oued. Va començar a estudiar cinema a Alger a l’Institut Nacional del Cinema i va finalitzar els seus estudis a l’escola de cinema de París, IDHEC. El 1976 dirigeix la seva primera pel.lícula Omar Gatlato. El 1993 torna a Algèriaondirigeix una de les seves pel.lícules més aplaudides Bab el oued City. La violència que es desencadena a Algèriadesprés del copd’estat del 1992 el fan fugir del país. Des de llavors s’instal.la a París onviu. Actualment dirigeix pel.lícules tant a França com a Algèria.

Filmografia

1976  « Omar Gatlato »
1978 « Les aventures d’un héros »
1983   «L’homme qui regardait les fenêtres»
1993   « Bab el ouedcity »
1998 « La solitude du manager »
1999   « A bicyclette »
2000   « L’autremonde »
2005 « Chouchou »
2007 « Bab el oued »
2008 « Tamanrasset »
2009 « Harragas »
2010 « Tata Bakhta»
2011 «  La baied’Alger »
 « Normal ! »
2012 « El taaib »
2013 « Es-stouh (Les terrasses)»

Tràiler

Festivals

2014 | 3rd LAFF, LUXOR, Egypt
* Sélection - Section : LongsmétragesFiction
* PrixSpécial du Jury (SpecialJuryAward)
www.luxorafricanfilmfestival.com/en/Festival/Film/Long%20Narrative/The%20Rooftops%20%28Es-Stouh%29

2013 | Festival d'Abu Dhabi (Emirats arabesunis 2013)
* MeilleurRéalisateurpourlemondearabe
* Prix FIPRESCI
* CINÉASTE DE L'ANNÉE pourle magazine VARIETY Moyen-Orient

2013 | 70ème Mostra de Venise - Venezaia 70, Italie
* CompétitionInternationale
* PremièreMondiale / Worldpremiere
www.labiennale.org/en/cinema/70th-festival/line-up/off-sel/venezia70/

La crítica opina
  • "C'est un cinéma de vie, un cinémad'étincellesdans la nuit" François Forestier L'OBSERVATEUR
  • "Considered Algeria's most important living director, MerzakAllouache delivers one of his best films with this multi-stranded tale" Jay Weissberg VARIETY
  • "Avec une grâceinouïe, ilnouslivre un condensé d'humanité..." Nicolas Bauche POSITIF
  • "MerzakAllouacheeffectue un travail magistral de montage de cinqhistoireséclatées et contéesaurythme des cinqprières..." MichèleLevieux L'HUMANITÉ
  • "Le film, puissant et d'undésenchantementfrisantparfois la comédie, dit en cinqcourteshistoires et en cinqquartiersd'Alger le désespoird'unpaysrongé par le mensonge, la misère et l'ignorance. Superbe" Sophie Avon SUD-OUEST
  • "Montrer les impasses de la sociétéalgérienne, pour le ciné­aste, ce n'estpass'enfermerdans un discoursdénonciateur. C'estaccueillir la vie, espoir et désespoirmêlés."Frédéric Strauss TÉLÉRAMA
  • "Apre et terriblementvrai."Danielle Attali JOURNAL DU DIMANCHE
  • "A sense of beauty to the squalor of the inner city, Algiers". HOLLYWOOD REPORTER
  • "... untrès beau film, plein de grâce, plein de poésie, à la fois noir et lumineux, un film pleind'espoir, c'est du vraicinéma" Bruno Cras EUROPE 1
  • "Une histoire plus grandequeleursomme, iltrouvecettefoisuneremarquableréussite, comme spectacle et commetémoignage. MerzakAllouacheretrouve le souffle, la finesse etl’émotion de ses plus grands films" Jean-Michel Frodon PROJECTION PUBLIQUE
  • "Ilfauttenter de vivre !C'est ce projetfou de cinéma que MerzakAllouache tente infatigablement : un geste oùilpartage à la foissadétresse et satendressepour son pays." Olivier Barlet AFRICULTURES
  • "Un portraitsingulierd'Alger à travers ces terrassessuspenduestelles les jardins de Babylone, entre ciel et terre, entre réalitéétouffante et ouvertureversl'espoir"SergeKaganski LES INROCKS

Sobre la Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Catalunya

Ja fa vuit anys que la Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Catalunya començà a caminar gràcies a la tenacitat de SODEPAU- una associació de solidaritat i cooperació amb 20 anys d’existència teixint complicitats i construïnt ponts entre les dues riberes del mediterrani amb una clara vocació de transformació social- i a la confiança, suport i acompanyament de Beirut DC. Gairebé per casualitat, i fruit d’una coincidència d’objectius i una passió compartida, vam iniciar aquesta aventura per fer arribar a les nostres pantalles el més destacat del cinema àrab contemporani. Des dels seus inicis, la "Mostra" ha intentat omplir un buit en el panorama cultural català. D'aquesta manera, vol ser una contribució a la difusió i promoció del cinema àrab i mediterrani a Catalunya i donar a conèixer una mirada diferent, des de dins d'aquestes societats, sobre els seus problemes i sobre el món actual. Així com establir una estreta col.laboració amb entitats que apostin per la producció i la filmografía àrab.
El cinema, entre altres virtuts, documenta els canvis socials i de mentalitat, dóna testimoni, indaga i recupera memòries, crea i deconstrueix discursos, agita la imaginació i ens fa somiar i, al cap i a la fi, nodreix els nostres imaginaris col · lectius. No en va el cinema fet a occident ha estat durant molt temps el que ha alimentat el nostre imaginari i modelat els nostres discursos plens d'estereotips sobre el món àrab. Per això, la "Mostra" opta de forma clara i rotunda per oferir al públic una altra mirada i amb ella la possibilitat de compartir aquestes memòries, discursos i imaginaris que ens han estat vedats per enriquir-nos amb la possibilitat de reconstruir els nostres imaginaris.

Contacte i més informació:
Joaquim Roqué Paret. Federació Catalana de Cineclubs
joaquim@federaciocatalanacineclubs.cat. Telèfon: 93 289 05 62