Federació catalana de cineclubs

Gestionem programacions i serveis cinematogràfics a cineclubs, entitats sense ànim de lucre i administracions

Federació Catalana de Cineclubs :: Notícies

Titular notícies
Divendres 2 Setembre 2016
La pel·lícula La academia de las musas, l’historiador Romà Gubern i el Cineclub de Granollers, Premis José Maria Nunes
 
ACTE DE LLIURAMENT DELS PREMIS
Dimarts 6 de setembre a les 18.30h.
Filmoteca de Catalunya | Sala Laya
 
El cineclubisme català viurà del 6 a l’11 de setembre la seva ‘setmana gran’. El dimecres 6 de setembre a les 18.30h a la sala Laya de la Filmoteca de Catalunya tindrà lloc el lliurament dels tres premis Jose Maria Nunes, atorgats cada any per la Federació Catalana de Cineclubs en record del cineasta. L’acte serà el tret de sortida de la III Setmana del cineclubisme català, durant la qual els diferents cineclubs poden programar a la seu de Filmoteca de Catalunya un tast de la seva oferta. Els films seleccionats enguany són cinc documentals (Aigua ferma, No estamos solos, A la puta strasse. 2º acto, Paciente i Barolo Boys. Storia de una revoluzione), així comalgunes peces del Festival Gollut, organitzat pel Cineclub Amics del cinema de la Vall de Ribes.
 
Premis José Maria Nunes
 
Aquests premis, creats el 2011,recordenla figura d’un cineasta i escriptor reivindicatiu, transgressor i compromès que va construir tota la seva filmografia al marge de la comercialitat i a contracorrent de modes i convencions. El seu cinema va trobar en els cineclubs el seu lloc natural d’exhibició.
 
Enguany el jurat d’aquests guardons ha estat format per Antoni Cuadras (Cineclub d’Igualada), Pablo Sancho (president de la FCC) i Santiago Lapeira(Col·legi de Directors de Catalunya). El jurat ha decidit dos dels tres premis: el Premi José Maria Nunes al millor fet cineclubista 2015, que reconeix la tasca del Cineclub de l'Associació Cultural de Granollers, per la seva Beca "Vist per..." destinada a promoure el documental al Vallès Oriental, i el Premi José Maria Nunes a la persona o entitat del món del cinema relacionada amb el cineclubisme, atorgat enguany a l’escriptor i historiador Román Gubern.

El jurat va atorgar una menció especial al Cineclub Caligari d'Almenara pel seu projecte "La màgia del cinema. Descobrint a Georges Meliès"
 
El Premi José Maria Nunes a la millor pel·lícula catalana 2015, escollida directament pels cineclubs, és per La academia de las musas, del cineasta José Luís Guerin. La producció catalana va ser premiada amb el Giraldillo de Oro del Festival de Cine Europeo de Sevilla i reconeguda amb el Premi Pepón Coromina 2016 de l’Acadèmia del Cinema Català.

    

Dimecres 31 Agost 2016
ELS CINECLUBS CONTINUEN INCREMENTANT EL NOMBRE D’ESPECTADORS
 
Els cineclubs a Catalunya es converteixen en un espai privilegiat per al cinema d’autor, en versió original subtitulada i amb una forta presència de la llengua catalana. 
DADES GENERALS DEL CINECLUBISME CATALÀ
 
En base a una enquesta lliurada als cineclubs i a la qual han respost 38 entitats de 48 consultades, podem parlar, al 2015, de 1299 sessions programades i 85590 espectadors en les sales cineclubistes.
 
La mitjana per sessió és de 66 espectadors per sessió. Les dades aportades per l'ICEC (Institut català de les empreses culturals) en quant a la mitjana per a les sales comercials és pel 2015 de 26 espectadors per sessió. Valorem molt positivament aquesta dada que situa al públic dels cineclubs com un públic fidel a l’activitat.
 
Durant el 2015, en quant a les versions, el 64% són versions originals subtitulades (832 sessions) mentre que el 23% incorpora la llengua catalana, sigui en la versió original en català, en la doblada o la subtitulada (300 sessions).
 
Les dades impliquen un increment en relació al 2013: 
  • Públic: un increment del  7%.
  • La mitjana d'espectadors per sessió es manté des del 2013 pràcticament igual.
  • El percentatge de les sessions en VOS augmenta (9 punts percentuals) així com la presència de la llengua catalana ( 4 punts percentuals més). 
  • Malgrat l'increment en públic les ajudes públiques es mantenen pràcticament igual que al 2013. I si aquell any les ajudes implicaven 1,45€/espectador, al 2015 puja només a 1,60€.
Podeu consultar totes les dades així con les estadístiques en aquest enllaç

Llistat dels cineclubs federats (2016)

Dijous 21 Juliol 2016
FICC JURIES 2016. XXII Caminhos Film Festival. 19/11/2016 to 26/11/2016. Coimbra - Portugal
Deadline for nominations: September 15th   
 
Aquest premi és organitzat per la Federació Internacional de cineclubs que facilita a les diferents federacions la possibilitat de que els cineclubs participin en aquests festivals com a jurat.
 
Jury Conditions 
  1. Jury members  – 3  (one from Portugal)
  2. Working languages – Portuguese/ English / French
  3. Deadline for Jury Nomination – 15/09/2016
  4. Travel Expenses – Up to 150€
  5. Hotel and Meals – Bed, Breakfast, Lunch and Dinner Included
  6. Date of Arrival – 18 Nov
  7. Date of Departure – 27 Nov
  8. Important: including a printable portrait Photo (jpg, tiff, 300dpi –minimum!) and as well a short biography
  9. Festival website  www.caminhos.info

El candidat que es presenta, adquireix el compromís d'assistir al festival. En cas de no ser així, haurà de proporcionar un substitut per al seu lloc al jurat del festival. També haurà d’enviar una fotografia i un cv.  Els membres del jurat han d'escriure un article en català i Anglès o Francès i portar un catàleg del festival per a la FCC.
Els criteris que es seguiran a l'hora d'escollir els membres del jurat prioritzaran aquells cineclubs i cineclubistes que no hagin participat abans o que ho hagin fet fa temps. En cas de dubtes també es donarà prioritat a aquells que hagin enviat abans la seva candidatura. La candidatura s'enviarà al comitè de selecció de la FICC que terminarà de decidir.

Els qui  estigueu interessats en ser un dels membres del jurat,  ompliu el formulari que trobareu a  http://www.federaciocatalanacineclubs.cat/forms/juratficc


Dijous 21 Juliol 2016
El Galway Film Fleadh, la festa de la creativitat cinematogràfica irlandesa 

El Galway Film Fleadh és un festival que ha arribat a la seva 28a edició. La República d’Irlanda té diversos festivals, però cap com el Fleadh, que és popularment anomenat com el “Fla”, tal i com es pronuncia en irlandès. Fleadh significa festa en llengua gaèlica. El Fleadh és un certamen conté els elements que qualsevol festival gran de primer ordre: seccions diverses, espais per la industria cinematogràfica, un públic nombrós, estrenes mundials, directors reconeguts... 
Tanmateix té una cosa que el fa diferent als altres: la simbiosi entre creadors i espectadors, una atmosfera de proximitat entre públic i cineastes que no és comú ens els festivals d’arreu del món. Poso diversos d’exemples; els que han set espectadors en alguna edició acaben sent creadors en una altra més que en cap altra lloc; els protagonistes dels films que s’exhibeixen, no només directors o productors, moltes vegades es troben asseguts en els mateixos seients al costat del públic –això pot ser lògic en qualsevol festival perquè assisteixen a l’estrena- però a diferència d’altres certàmens, aquests “protagonistes” assisteixen a altres projeccions o esdeveniments del Festival on el públic també hi pot accedir, com a espectadors habituals, i no només venen a veure les seves obres, com sol ser cada cop més habitual en els nous cineastes i en altres certàmens; al Fleadh és molt natural i accessible poder establir diàlegs amb els creadors; i finalment, la presència d’estudiants de cinema o persones que tenen el cuquet del setè art al cos és molt habitual al Fleadh. 

El Galway Film Fleadh, centra el seu esforç en difondre el cinema irlandès, en els seus diferents gèneres i formats i promocionar la industria i per sobre de tot, la creativitat irlandesa. 

El que dóna aquest caràcter proper i directe del Fleadh, és segurament la manera de ser del poble irlandès; gent amable, sense artificis i que es mostren tal i com són, siguin gent del carrer, espectadors o cineastes. 
He tingut la sort d’assistir com a jurat del Premi Quijote dues vegades en aquest certamen, convidat per Access Cinema, l’entitat que fa arribar el millor cinema arreu del país, per Federació internacional de cineclubs, al ser la Federació catalana de cineclubs una entitat adherida i pel mateix Festival. I poques vegades és té aquesta oportunitat com a cineclubista de repetir com a jurat d’un mateix certamen, però aquest fet m’ha servit per poder comprovar que el Fleadh és realment un festival diferent. En aquesta edició he visionat més films que mai, 38 peces en dos dies i mig. De tot el que vist, no he trobat cap film que no tingués alguna cosa d’interessant que em fes aturar la mirada i el pensament un moment. No importa el pressupost o el gènere. Tots els films han tingut quelcom interessant. Grans guions, molt d’humor, ginys a l’espectador, bona factura, gran treball d’art, bona fotografia... I en general, moltes dosis de creativitat al marge del pressupost del film. 

Això m’ha sorprès molt gratament. I m’he preguntat com és que tot té nivell? Per què? 

Irlanda té una industria molt ben connectada, a cavall d’Estats Units i Regne Unit. Amb un mercat ampli, on els seus films de bandera arriben lluny. El Fleadh és també un festival qualificador per alguna de les categories dels Òscars de Hollywood, i sovint, films irlandesos tenen molta repercussió internacional, la recent Brooklyn, n’és un exemple. Però també curts i animacions que arriben als Òscars sovint. 

L’aspecte però que dóna aquest punt de qualitat als films irlandesos és, segons el meu punt de vista, la frescor i autenticitat a les seves produccions. Els films reprodueixen molt bé la seva societat, no tenen artificis, ni les pretensions que massa sovint veiem en altres cinematografies. Són films amb missatges directes que toquen la fibra de l’espectador perquè hi empatitzen directament. Com la comèdia The young offenders, estrenada en première al Fleadh, del director Peter Foot i  interpretada pels joves Chris Walley i Alex Murphy, o els curtmetratges de ficció Madam Black, Starz, Fingerprints, The Captors, Gridlock,  o els curtmetratges documentals Mama Hen, Gasper, Gone Viral i From ash, per citar-ne alguns dels molts que en aquesta edició ho compleixen. 

Igualment passa en la secció de la qual he format part del jurat del Premi Don Quijote, la secció de curtmetratges d’animació. Molts dels films a competició han empatizat amb el públic amb històries que els toquen de prop, tant emocionalment com per la historia que expliquen.  El jurat format per Michael Ryan, Silwya Hamerska i jo mateix, en Joaquim Roqué hem atorgat el Premi Don Quijote al film Second to None de Vincent Gallaguer, una ingeniosa i divertida pel·lícula rodada en stopmotion que jugant amb unes impredictives conseqüències d’intents d’assassinat, Second None és una grata sorpresa plaent pel públic. Una comèdia negre sobre els que queden segons en una competició. El jurat també ha atorgat una menció al film Define Intervention, una surrealista, irreverent i història molt divertida de la fe com a recurs natural. Explica la història d’un home que té un cara a cara amb Déu. Aquest film mordaç sorprèn al jurat internacional del premi Don Quijote pel rerefons dels afers en que s’ha vist immersa els estaments religiosos catòlics d’Irlanda en els darrers anys. 

El conjunt de peces de la secció d’animació han conjugat films que són els treballs de joves animadors de les escoles d’animació irlandeses amb produccions professionals de primer nivell com són The lost letter, de Kealan O’Rourke i amb narració de Kate Winslet, que per la seva excel·lent factura ha estat guanyadora del Premi a la millor seqüència d’animació atorgat pel Galway Film Fleadh. 

El jurat cineclubista ha coindidit amb el premi del jurat del Galway Film Fleadh amb Second to none, guanyadora del Premi James Jordan a la millor animació i prequalificada per als Òscar 2017 en la categoria de curt d’animació. 

L’experiència com a jurat cineclubista ha estat excel·lent, al marge d’assistir com a espectador d’excepció a una finestra del cinema irlandès, el fet de poder intercanviar converses cinematogràfiques entre cineclubistes internacionals, on es posen en comú interessos i es contrasten les experiències del moviment cineclubista arreu d’Europa i poder assistir als espais, com el Rowing Club, on els creadors, cineastes, públic i jurats poden dialogar en un ambient distès a la riba del riu Corrib, fa que l’experiència global sigui molt satisfactòria i plenament recomanable per qualsevol aficionat al cinema. Tenir a Jim Sheridan sentint música irlandesa al costat teu mentre beus una Guinness és una fotografia que la memòria reté inevitablement per sempre més. Això és el Fleadh.
 
Joaquim Roqué Paret
Membre del cineclub dels Amics del Cinema de la Vall de Ribes

Dilluns 18 Juliol 2016
Aviat més info amb les activitats. Anoteu les dates a l'agenda!!!


Feed RSS de notícies
Apunta't a les nostres newsletters
LES NOSTRES IMATGES

Trobada de programadors de cineclubs. Vilafranca del Penedès. 18.06.2016



PRESENTACIONS, CURSOS I TALLERS 2016