Aquesta filmació hauria d’haver estat integrada dins de Festivales de España. Es tracta d’un projecte nascut amb motiu dels preparatius per al Pavelló d’Espanya a la New York World’s Fair, que es va celebrar entre 1964 i 1965. Val del Omar va concebre una sèrie de deu documentals sobre manifestacions folklòriques. El Retaule és un dels deu Festivals. La sèrie va quedar inacabada i les imatges del retaule mai es van muntar. Recentment, Eugeni Bonet, comissari de l’exposició Desbordamiento de Val del Omar que es va fer al Museu Reina Sofia de Madrid i que el proper 13 de juliol s’inaugurarà al Palau de la Virreina de Barcelona, les va muntar amb les indicacions del Patronat del Retaule. Un valuós document d’una de les joies del patrimoni de la Seu.
José Val del Omar va néixer a Granada el 1904. De 1932 a 1936 va participar en l’ experiència de les Missions Pedagògiques de la República. Va rodar en aquells anys un ampli nombre de documentals, que algunes fonts xifren en més de quaranta, dels que, lamentablement, només se’n conserven uns pocs. Durant la Guerra Civil va col·laborar amb Josep Renau, artista de gran renom pels seus cartells i fotomuntatges activistes, i va contribuir al salvament dels fons més valuosos del Museu del Prado i la Biblioteca Nacional. Director i inventor, va experimentar tota la seva vida amb la imatge i el so. Va rebre un guardó a Cannes l’any 1961 pel curtmetratge Fuego en Castilla, el mateix any que Buñuel guanyava la Palma d’Or amb Viridiana. Des de finals dels 50, va treballar en el desenvolupament de nous formats i perfeccionaments tècnics per al cinema i la televisió, i per a usos educatius dels mitjans audiovisuals.
Val del Omar anhelava un cinema o una cinegrafia, tal com ell li anomenava, que materialitzés el seu somni tàctil, un cinema total. Per això va inventar un objectiu d’angle variable perquè la lent de la càmera imités la versatilitat fisiològica de l'ull humà, és a dir, va inventar el zoom abans que els alemanys el popularitzessin. Es va anticipar al súper 16, va investigar la diafonia (prèvia a l’estèreo), les pantalles grans i còncaves (antecedent de sistemes com el IMAX), la visió tàctil, els efectes especials i el desbordament panoràmic. Volia integrar en el cinema fins i tot olors i sabors i en aquest sentit és un pioner de la realitat virtual.
Ja en la seva última etapa, va reconciliar la seva mentalitat de poeta i artista amb la seva constant curiositat per la tècnica. La seva panòplia de mitjans es va ampliar amb el làser, el vídeo, les intuïcions cibernètiques i les seves tècniques PLAT (de Picto-Lumínica-Àudio-Tàctil).
Malgrat tot, va morir ignorat a Madrid el 4 d’agost de 1982 a conseqüència d’un accident d’automòbil.
Més informació
Pàgina web oficial de Val del Omar: http://www.valdelomar.com
Retaule de Sant Ermengol: http://www.retaulesantermengol.org/
http://www.facebook.com/retaule.desantermengol
Persona de concatcte Jesús Galindo. Telèfon 606134695.E-mail: premsa@retauledesantermengol.org
José Val del Omar va néixer a Granada el 1904. De 1932 a 1936 va participar en l’ experiència de les Missions Pedagògiques de la República. Va rodar en aquells anys un ampli nombre de documentals, que algunes fonts xifren en més de quaranta, dels que, lamentablement, només se’n conserven uns pocs. Durant la Guerra Civil va col·laborar amb Josep Renau, artista de gran renom pels seus cartells i fotomuntatges activistes, i va contribuir al salvament dels fons més valuosos del Museu del Prado i la Biblioteca Nacional. Director i inventor, va experimentar tota la seva vida amb la imatge i el so. Va rebre un guardó a Cannes l’any 1961 pel curtmetratge Fuego en Castilla, el mateix any que Buñuel guanyava la Palma d’Or amb Viridiana. Des de finals dels 50, va treballar en el desenvolupament de nous formats i perfeccionaments tècnics per al cinema i la televisió, i per a usos educatius dels mitjans audiovisuals.
Val del Omar anhelava un cinema o una cinegrafia, tal com ell li anomenava, que materialitzés el seu somni tàctil, un cinema total. Per això va inventar un objectiu d’angle variable perquè la lent de la càmera imités la versatilitat fisiològica de l'ull humà, és a dir, va inventar el zoom abans que els alemanys el popularitzessin. Es va anticipar al súper 16, va investigar la diafonia (prèvia a l’estèreo), les pantalles grans i còncaves (antecedent de sistemes com el IMAX), la visió tàctil, els efectes especials i el desbordament panoràmic. Volia integrar en el cinema fins i tot olors i sabors i en aquest sentit és un pioner de la realitat virtual.
Ja en la seva última etapa, va reconciliar la seva mentalitat de poeta i artista amb la seva constant curiositat per la tècnica. La seva panòplia de mitjans es va ampliar amb el làser, el vídeo, les intuïcions cibernètiques i les seves tècniques PLAT (de Picto-Lumínica-Àudio-Tàctil).
Malgrat tot, va morir ignorat a Madrid el 4 d’agost de 1982 a conseqüència d’un accident d’automòbil.
Més informació
Pàgina web oficial de Val del Omar: http://www.valdelomar.com
Retaule de Sant Ermengol: http://www.retaulesantermengol.org/
http://www.facebook.com/retaule.desantermengol
Persona de concatcte Jesús Galindo. Telèfon 606134695.E-mail: premsa@retauledesantermengol.org