CHOMON, MÀGIA, PÒCIMES I FADES
PER A PÚBLIC INFANTIL. Recull de vuit films amb elements màgics que neixen de l’eterna dualitat del bé i el mal. Van rodar-se entre 1902 i 1908, quan el gènere de fantasmagories era molt popular i valorat. Hi trobem un munt d’ésser mítics: des de les fades que reparteixen flors primaverals i les fades serpentines, fins els terrors demoníacs, tot passant per comèdies embruixades, móns submarins i disbauxes d’esquelets sense sentit. Chomón en va ser en tots l’especialista de trucatges encara que només en dirigís quatre, perquè Ferdinand Zecca i Albert Capellani són els directors de la resta.
· La fée printemps
· L’antre de la sorciere
· La légende du Fantôme
· Le pied du mouton
· Le pêcheur de perles
· La maison ensorcelée
· Le spectre rouge
· Création de la serpentine
Durada: 62 minuts / Muda
CHOMON PER A LA MAINADA
PER A PÚBLIC INFANTIL. El cinema mut és desconegut per a la mainada. Per donar-lo a conèixer, s’han triat cinc films basats en contes clàssics de la tradició occidental – contes de fades- i de la tradició oriental – Les Mil i una Nits- que tenen com a nexe la figura de Segundo de Chomón, que en dirigí un parell, s’encarrega de la fotografia o dels efectes especials d’uns altres,...
S’ha optat per narrar els contes en directe i sonoritzar-los amb la música composada per a ells. Princeses, misteri, fum, ogres i llànties meravelloses per aconseguir que els menuts es trobin amb el cinema silent.
· El gat amb botes
· Aladí o la llàntia meravellosa
· Alí Babà i els 40 lladres
· La bella dorment
· El petit Polzet
Durada màxima: 60 minuts / Muda
LA PLAÇA DEL DIAMANT
L’adaptació de l’obra homònima de Mercè Rodoreda es va rodar com a sèrie per a TVE, però se’n va estrenar una versió cinematogràfica que va tenir una considerable afluència de públic. Precisament a causa de l’èxit, el seu negatiu va sofrir una explotació intensiva, i actualment estava en molt mal estat.
Un acord recent entre la Filmoteca, TVC i l’empresa Cinema i Televisió S.A., ha permès la obtenció d’un interpositiu de preservació de llarg termini i el tiratge de la còpia nova . Els treballs s’han portat a terme sota la direcció de l’Arxiu de la Filmoteca, amb la col·laboració tècnica de Tomàs Pladevall, Francesc Betriu i Raúl Artigot (director de fotografia del film).
SEXPERIENCIAS (1969)
Jose Maria Nunes realitzà aquesta obra aventurera, il·legal i pobra, amb un gran sarcasme i una gran capacitat d’experimentar: el títol mateix explica la doble pluralitat d’ experiència ( amb una S davant i una S al darrera). És un film que no narra una història, no té un argument, però, explica moltes històries i està carregada d’arguments. Aquest film de combat presenta els personatges veient les notícies que apareixien a la premsa al 1968: Maig francès, Guerra al Vietnam, ... i els posa en les situacions i els escenaris més il·lògics, alhora que tremendament reals...
Director: Jose Mª Nunes
Actors: Marta Mejías, Carlos Otero, Antonio Betancor, Juan Pedrol, Maria Quadreny, Mario Gas.
Guió: Jose Maria Nunes
Fotografia; Jaime Deu Casas
Música: Joan Pedrol i Carlos Otero
Durada: 100’
NOCHE DE VINO TINTO (1966)
Probablement, Noche de vino tinto és la pel·lícula més coneguda i projectada de tota l’obra d’en Jose Maria Nunes. Arran de la seva estrena va tenir una vida comercial normal, sense els obstacles de tota mena que, abans i després, van tenir la majoria dels seus altres films. Això, va possibilitar que se l’hagi tractat com una de les seves obres més representatives en sessions de cineclubs, de centres culturals o en retrospectives de Filmoteques, ja fossin sobre la seva filmografia o sobre l’Escola de Barcelona, en la qual se l’emmarca, encara que ell no ho comparteixi.
Director: Jose Mª Nunes
Actors: Serena Vergano, Enrique Irazoqui, Annie Settimo, Rafael Arcos
Guió: Jose Maria Nunes
Fotografía; Jaime Deu Casas
Música: Los Gatos Negros, Los Mustangs, Os Duques
Durada: 105’
MAÑANA... (1957)
“Mañana...” és la primera pel·lícula d’en Jose Maria Nunes, portuguès afincat a Catalunya que va ser clau en la renovació del nostre cinema. El film, realitzat el 1957, i considerat l’antecedent de l’Escola de Barcelona, ens explica històries de gent que mai prenen decisions, que mai afronten la vida i que sempre ho deixen tot per demà. L’obra ens parla de canviar, o no, la realitat. Adaptant-se a la realitat que “imperava” aleshores, la distribuïdora va mutilar-la, amb la finalitat que els censors no s’hi acarnissessin. I, ara, a la fi, podem recuperar-la íntegrament.
Durada: 96 minuts/Sonora
SEGUNDO DE CHOMON
Segundo de Chomón és el cineasta espanyol més internacional del període mut. Va treballar en dues productores fonamentals d’Europa, la Pathé Frères de París i la Itala Film de Torí. Va col·laborar activament en pel·lícules mítiques com Cabiria (1914) de Giovanni Pastrone o Napoleón d’Abel Gance. Però, Chomón va viure i treballar també a Barcelona, i en el seu estudi va crear moltes de les petites meravelles que presenta aquest programa, que inclou documentals, color, fantasia, prestidigitació, trucatges. I els efectes especials més innovadors del seu temps.TÍTOLS
BARCELONE, PARC AU CRÉPUSCLE
Direcció i fotografia: Segundo de Chomón
Any de producció: 1904
Producció: Pathé ( 1.124)
Còpia :color
Durada:1’ 56’’
Sinopsi:
Documental del parc de la Ciutadella de la ciutat de Barcelona al capvespre. Panoràmica dels voltants del llac, amb la càmera situada dalt d’ una barca.
L’ ALBUM MERVEILLEUX
Direcció: Gaston Velle
Fotografia i trucatges: Segundo de Chomón
Any de producció: 1905
Producció: Pathé (1264)
Còpia: color, incompleta
Durada: 1’ 59’’
Sinopsi:
Un àlbum gegantí plantat en vertical al mig d’un jardí mostra, en ser obert, diferents retrats. Les fulles, en ser arrencades una per una i rebregades en forma de pilota, quan cauen a terra es transformen en el personatge corresponent, de carn i ossos.
LE ROI DES DOLLARS
Director: Segundo de Chomón
Fotografia i trucatges: Segundo de Chomón
Any de produccció: 1905
Producció: Pathé (1.196)
Còpia : color
Durada: 1’ 41’’
Sinopsi:
Un típic exercici de prestidigitació amb monedes, que apareixen, desapareixen i es multipliquen entre els dits de la mà d’ un home
LA POULE AUX OEUFS D’ OR
Direcció: Gaston Velle
Fotografia i trucatges: Segundo de Chomón
Any de producció: 1905
Producció: Pathé (1311)
Còpia: color
Durada: 22’ 05’’
Sinopsi:
Una fantàstica versió de la famosa faula, on destaquen els trucatges que transformen les gallines en ballarines o la representació dels turments de l’ avar protagonista, en quatre quadres: La loteria de l’ embruixador, El galliner fantàstic, Fortuna efímera i el càstig de l’ avar - Apoteosi final
AH!LA BARBE
Direcció, fotografia i trucatges. Segundo de Chomón
Any de producció: 1905
Producció: Pathé (1.284)
Còpia: B/N
Durada:1’ 44’’
Sinopsi:
Un home es disposa a afeitar-se, assegut davant d’un mirall. De sobte el mirall deixa de reflectir la seva imatge, que es substituïda succesivament per una sèrie de personatges grotescos i pavorosos, amb el conseqüent enuig del protagonista que acava trencant el mirall en mil bocins.
ALADIN OU LA LAMPE MERVEILLEUSE
Director: Albert Capellani
Fotografia i trucatges: Segundo de Chomón
Any de producció: 1906
Producció: Pathé (1.506)
Còpia: color
Durada: 11’ 34’’
Sinopsi:
Adaptació cinematogràfica de la, famosa faula, acolorida de forma extraordinària.
LES FLEURS ANIMÉES
Direcció: Gaston Velle
Fotografia i trucatges: Segundo de Chomón
Any de producció: 1906
Producció: Pathé (1.373)
Còpia: color
Durada: 4’ 40’’
Sinopsi:
Un xinès enamoradís es rebutjat per dues boniques xineses. Enfadat trepitja les flors d’ un parterre. Les flors animades es venjaran cruelment d’ ell.
KI RI KI ACROBATES JAPONAIS
Direcció:Segundo de Chomón
Fotografia i trucatges: Segundo de Chomón
Any de producció: 1907
Producció: Pathé (1.938)
Còpia: color
Durada: 2’ 40’’
Sinopsi:
Una troupe de circ xinesa executen una sèrie d’ exercicis d’ equilibri. Excel·lent aplicació del trucatge de càmera zenital
EXCURSION DANS LA LUNE
Direcció: Segundo de Chomón
Supervisió: Ferdinand Zecca
Fotografia i trucatges: Segundo de Chomón
Any de producció: 1908
Producció: Pathé (1.598)
Còpia: color
Durada: 3’ 18’’
Sinopsi:
Remake força descarat del Viatge a la Lluna de mèlies amb la sempre personal aportació de Chomón
LE SCULPTEUR EXPRESS
Direcció: Segundo de Chomón
Fotografia i trucatges: Segundo de Chomón
Any de producció: 1907
Producció: Pathé (1.780)
Còpia: b/n
Durada: 4’
Sinopsi:
Un escultor manipula el fang preparat per la seva ajudant, sobre un marc penjat a la paret, configurant una sèrie de cares de diferents personatges
LES LUNATIQUES
Direcció:Segundo de Chomón
Fotografia i trucatges: Segundo de Chomón
Any de producció: 1908
Producció: Pathé (2.050)
Còpia: color
Durada:3’ 23’’
Sinopsi:
En un lluna en quart creixent, sobre un cel estel·lat, hi trobem una bugadera que mentre va estenent la roba, es converteix en un arlequí . Així s’ inicia un procés de transformacions que convertirà l’ arlequí en noies, les noies en músics , els músics de nou en dones ...
ELECTRIC HôTEL
Direcció: Segundo de Chomón
Fotografia i trucatges: Segundo de Chomón
Any de producció: 1908
Producció: Pathé (2.510)
Còpia: b/n
Durada: 6’ 40’’
Sinopsi:
Laura i Bertran viuran tota mena de viscissituts quan s’ instal·len en un hotel modern ii elctrificat; un operari toca per error els interruptors generals de l’ establiment i tots els aparells de l’ hotel originen un caos. Gran film d’ animació d’ objectes de Segundo de Chomón.
VOYAGE AU PLANETE JUPITER
Direcció: Segundo de Chomón
Fotografia i trucatges: Segundo de Chomón
Any de producció: 1909
Producció: Pathé (2.863)
Còpia: b/n i color
Durada: 8’
Sinopsi:
El viatge al planeta júpiter és el somni d’ un rei que es traslladarà per l’ espai coneixent la lluna, Saturn, Mart i Júpiter qui l’ enviarà de nou a la Terra on es despertarà del malson
UNE EXCURSION INCOHERENTE
Direcció: Segundo de Chomón
Fotografia i trucatges: Segundo de Chomón
Any de producció: 1909
Producció: Pathé (3.075)
Còpia: b/n
Durada: 8’ 06’’
Sinopsi:
Una parell i el seu criat fan un pícnic al bosc on son víctimes dels inconvenients de la natura
BURGOS
Direcció: Segundo de Chomón
Any de producció: 1911
Producció: Pathé ?
Còpia: color
Durada: 4’ 02’’
Sinopsi:
Extraordinari documental sobre la ciutat de Burgos, magníficament acolorit
SUPERSTITION ANDALOUSE
Direcció: Segundo de Chomón
Fotografia i trucatges: Segundo de Chomón
Any de producció: 1912
Producció: Pathé (5181)
Còpia: b/n
Durada: 10’ 08’’
Sinopsi:
Fantasia onírica acolorida pel sistema Cinemacoloris desenvolupat per Chomón
MACISTE
El personatge de Maciste, va néixer en el kolossal “Cabiria” de Giovani Pastrone el 1914. El Maciste que presentem, rodat al 1915, és el primer llargmetratge d’una sèrie que va arribar a tenir 24 episodis muts, interpretats per Bartolomeo Pagano, un descarregador de moll genovès. En el film, la noia desvalguda veu “Cabiria” tot fugint dels seus malvats perseguidors i s’adona que necessita aquell gegant per defensar-la, li escriu una carta i aquí comença una història tímidament romàntica i amb trompades contundents a dojo. Per als nostres ulls actuals, tota una delícia.
Durada: 65 minuts / Muda
MACISTE A L'INFERN
Maciste a l’infern, rodada el 1925, és considerada la millor de la sèrie per la posada en escena i la riquesa dels seus efectes especials, realitzats per Segundo de Chomón.
En un subsòl embolicat, on déus i deesses grecoromans es barregen amb dimonis cristians. Plutó, rei de l'Hades, vol vèncer en Maciste. Malgrat una contundent defensa, va a parar a l’Infern, on els dimonis l’estomaquen i les diablesses/deesses, amb mirades lànguides, petons procassos, gestos insinuants i vestits escassos, se’l disputen. Al seu moment, la pel·lícula va ser titllada de pornogràfica!
Producció: Fert - Pittaluga, Torino, 1925
Director: Guido Brignone
Guió: Fantasio (Riccardo Artuffo)
Fotografia: Massimo Terzano, Umberto Arata
Trucatges, efectes fotogràfics, especials i pirotècnics: Segundo de Chomón
Escenografia: Giulio Lombardozzi
Intèrprets: Bartolomeo Pagano (Maciste); Pauline Polaire (Graziel·la); Elena Sangro (Proserpina); Lucia Zanussi (Luciferina); Franz Sala (Barbariccia i Doctor Nox); Umberto Guarracino (Plutó); Mario Sajo (Gerione); Domenico Serra (Giorgio);...
Durada: 96 minuts / Muda
CURTMETRATGES DE LA TRANSICIÓ
A Catalunya, el cinema independent va ser, des del 1968 fins el 1982, un fenomen molt ampli, ara, força oblidat. Hi hagué un esclat de producció gairebé clandestina, en tots els metratges, en tots els formats i en totes les tècniques. Aquest programa n’és una mostra.
Al principi, s’intentava revolucionar el llenguatge, buscant referències en els autors més trencadors. Després, les formes perderen importància i el film adquirí una gran càrrega documental. El cinema es tornà militant, de “denúncia”, però encara continuaren rodant-se pel·lícules singulars, 'sense trama'.TÍTOLS
· ...I després ningú no riurà. Director: Manel Esteban i Marquillas
· Pena, penita, pena. Directors: Jordi Tomàs i Francesc Estrada
· Pim pam pum Revolució. Director: Antoni Padrós i Solanas
· Íncubo rosa. Director: Miquel Esparbé i Franhch
Durada: 56 minuts /Muda i Sonora
DOCUMENTALS MUTS DEL PATRIMONI CINEMATOGRÀFIC CATALÀ
Hi ha quatre línies de documental que s’ajunten en aquest programa: la industrial, amb fabricants de pasta i de ciment enllaunat, tots amb certa vocació de publireportatge; el noticiari que duu l’Exposició Internacional de Barcelona de l’any 1929 al món; el periodístic, que ens acosta als gestos de la Proclamació de la II República i l’antropològic amb nens de Colònies a Calella i una aproximació sentimental a Miravet. El fet curiós és que tres dels films, dos d’ells d’un alt contingut històric, són muts malgrat ser filmats entre 1929 i 1931. I el sonor arribà el 1927!
· La Flor del día
· Manufacturas A. Pedrerol
· Aplicaciones de Graphilatum
· Colònia Escolar de Calafell
· Barcelona. Exposición Internacional 1929: Película Oficial
· [Proclamació de la II República]
· Miravet
Durada: 80 minuts /Muda
TÍTOLS
LA FLOR DEL DÍA
Any de producció: 1910
Producció: Fábrica de pastas para sopa Francisco Saula (Calella)
Versió: Versió muda amb intertítols en castellà
Durada: 21 min.
Sinopsi:
Documental que explica amb detall la fabricació de les pastes Saula. Imatges de la fàbrica de Calella i la seva activitat, així com de les diverses seccions, la maquinària i les tasques relacionades amb el procés de fabricació, l’embalatge, el transport i l’exportació a l’estranger, concretament a la República de Cuba.
MANUFACTURAS A. PEDREROL
Any de producció: 1918
Producció: Reportajes Cinematográficos América (¿)
Versió: Versió muda amb rètols en castellà
Durada: 8 min.
Sinopsi:
Documental sobre la fàbrica de conserves A. Pedrerol de Molins de Rei. Se centra en tot el procés: preparació i fabricació de les llaunes, envasat i etiquetat de del préssec en conserva.
APLICACIONES DE GRAPHILATUM
Direcció: Baltasar Abadal
Any de producció: 1919
Producció: Films Abadal (Barcelona)
Versió: Versió muda amb rètols en castellà
Durada: 8 min.
Sinopsi:
Reportatge referent a les aplicacions que té el ciment Graphilatum (propaganda industrial). S'expliquen les qualitats del 'Cemento Graphilatum' i la seva aplicació en la impermeabilització de parets i teulades. Es tracta d'un ciment ja preparat, que es venia en llaunes de diferents colors. Ho fabricava F. Esquerdo Grau de Barcelona. Es mostra la seva aplicació a teulades de diferents edificis i naus de Barcelona. Imatges dels dipòsits de la Zona Franca, el port, el Teatre Novedades (en cartell la companyia Alba-Bonafé), la fàbrica d'Indústries del 'Cuero Armado, S.A.', l'asil del Parc de Barcelona, la cascada del Parc de la Ciutadella i els seus dipòsits d'aigua.
COLÒNIA ESCOLAR DE CALAFELL
Any de producció: 1919
Producció: Cuyàs Films
Versió: Versió muda amb rètols en castellà
Durada: 6 minuts
Sinopsi:
El documental relata la vida dels nens que anaven de colònies a la 'Colònia escolar Vilamar' de Calafell. Fan una vida sana a tots nivells: gimnàstica i banys de mar.
BARCELONA. EXPOSICIÓN INTERNACIONAL 1929: PELÍCULA OFICIAL
Direcció: Ramon de Baños
Any de producció: 1929
Producció: Ediciones Ramon de Baños (Barcelona)
Versió: Versió muda amb rètols en castellà
Durada: 13 min.
Sinopsi:
Documental sobre l’Exposició Internacional de 1929, amb vistes del recinte i els voltants, sobretot del Poble Espanyol.
[PROCLAMACIÓ DE LA II REPÚBLICA]
Any de producció: 1931
Producció: Cinaes (Barcelona)
Versió: Versió muda amb rètols en castellà
Durada: 9 min.
Sinopsi:
El documental queda distribuït en tres blocs. Comença amb cartells de la Candidatura Republicana Autònoma, de la candidatura Republicana-Socialista, de la Lliga Regionalista, d'Esquerra Republicana de Catalunya i de la Unió Socialista de Catalunya. Seguidament Francesc Macià, victoriós, saluda a les autoritats i pronuncia un discurs a la població des del balcó de la Generalitat. Els ciutadans celebren la recent República enarborant senyeres i banderes republicanes. Entre la mutitud cal destacar a col·lectius com les penyes republicanes, els ferroviaris o l'entitat coral 'La violeta de Clavé'. Al port de Barcelona es poden veure els destructors de l'esquadra espanyola assistents a Barcelona per la vigilància de les eleccions. El segon bloc, es trasllada a Madrid, on s'observa la reacció entusiasta dels ciutadans madrilenys vers els recents esdeveniments polítics. La tercera i darrera part, engloba la visita que realitzà Alcalá Zamora a Barcelona, i la rebuda que li féu del President Macià a l'Estació de França.
Comparant els tres films que fan referència a la proclamació de la República, hem de dir que les imatges d'aquest documental coincideixen gairebé plenament amb les de 'Le fin d'un régime'. Pel que fa a 'Proclamació de la República Catalana' queden substituïdes les imatges de Madrid i la visita d'Alcalá Zamora per la rebuda als presos polítics alliberats de La Mola.
MIRAVET
Direcció: Joaquim Mir i Trinxet
Any de producció: 1930
Versió: Versió muda sense rètols
Durada: 15 min.
Sinopsi:
Documental amateur, sobre la vila i la gent de Miravet, recollint aspectes molt variats de la vida quotidiana de la gent.La pel·lícula s'inicia quan el cotxe va cap a Miravet per la carretera de Vandellós, a un costat es veu Tivissa i ja arriben a Miravet. L'eix principal és el riu i tota la sèrie d'activitats que l'envolten: pesca, transport, font d'aigua, safareig, fent una especial atenció a les activitats marineres i recollint els diversos tipus de barca i de navegació: llaguts, a vela, perxant, remant, i transportant diferents mercaderies inclosa una mula sobre la barca. La feina de les dones: anar a buscar aigua, fer la bugada, treball de la palma; la feina dels homes: pregoner, traginar, encordar, perxar així com el treball de la terrissa, l'envernissament, la preparació del forn, la col·locació de les peces i l'encesa del foc. HI ha un apartat a les tradicions sortint una dona gran ballant una jota, i d'altres cantant i tocant uns instruments. Entre les vistes generals cal destacar panoràmiques del riu, el molí, el castell, camps de fruiters nevats, ramats de xais i inundacions, grans figueres de moro...
CINEMATÓGRAFO 1900
Aquest film porta un subtítol: “Homenaje a Segundo de Chomón” i va realitzar-lo en Joan Gabriel Tharrats el 1977. En el guió hi barrejà la reconstrucció històrica, el documental, el discurs didàctic i el testimoni dels pocs especialistes que van assistir a la Commemoració del Centenari de Chomón a Teruel. S’hi explica i documenta tota la carrera cinematogràfica, des del “Xoc de trens” al 1902 fins la intervenció en el “Napoleó” d’Abel Gance al 1926, però també s’hi explica el seu itinerari personal i se’n repassen les aportacions en el camp del trucatge cinematogràfic.
Durada: 98 minuts / Sonora
DOCUMENTALS SONORS DEL PATRIMONI CINEMATOGRÀFIC CATALÀ
Dels anys trenta als setanta, a Catalunya – i a tot l’Estat - hi van passar fets durs, brutals, que van posar a prova la capacitat de recuperació dels ciutadans. Recorrent els documentals d’aquest programa es palpa aquesta capacitat que alguns creien haver anorreat. Un film turístic del 1934, ens mostra la Barcelona republicana; el segueix “A través de la ciudad” un altre recorregut pels carrers de la postguerra, amb tints avantguardistes. Passem al crit d’en Raimon en una filmació censurada, per entrar a la nostàlgia d’un Paral·lel perdut i acabar amb la gestació de l’Estatut de Catalunya
· Buntes Barcelona
· A través de la ciudad
· Raimon 1965
· El Alegre Paralelo
· L’ Estatut
Durada: 77 minuts /Sonora
TÍTOLS
BUNTES BARCELONA
Direcció: Willy Goldeberger
Música: Rudolf Perak
Any de producció: octubre de 1934
Producció: Kiba Filmverleih (Alemanya)
Versió: Versió original sense diàlegs
Durada: 11 min.
Sinopsi:
Documental de caire més aviat turístic sobre Barcelona.
A TRAVÉS DE LA CIUDAD
Direcció: Enrique Gómez
Operador i direcció de fotografia: Armando Vidal
Any de producció: 1943
Producció: Ediciones Cinematográficas Occidente (Barcelona)
Versió: Versió original en castellà
Durada: 11 min.
Sinopsi:
Documental d'intenció artística del realitzador i teòric Enrique Gómez, sobre Barcelona. Imatges de carrers diversos, nens i joves fent gimnàstica en un terrat, tràfic de cotxes i tramvies al carrer, plaça de Catalunya, obres i feines de reparació de carrers, obres, el Paral·lel, les 3 xemeneies, mercat a l'aire lliure, al costat de les muralles de les Drassanes (Mercat del Carme), les Rambles, el quiosc de Canaletes, 'limpiabotes', sortida dels treballadors de la FECSA, cafés, bars, terrasses, nens jugant, façana d'un cinema, plaça d'Urquinaona, recollida i distribució al carrer del diari 'la Prensa', Café Zurich. Muntatge fet a base de plans molt curts.
RAIMON 1965
Direcció: Carles Duran
Any de producció: 1965
Versió: Versió original sense diàlegs.
Durada: 12 minuts
Sinopsi:
El film recull tres cançons de Raimon il·lustrades amb diferents imatges que, a causa de la censura, no es va arribar a estrenar mai.
EL ALEGRE PARALELO
Direcció: Enric Ripoll Freixes, Josep Maria Ramon
Any de producció: 1964
Versió: Versió original en castellà.
Durada: 32 minuts
Sinopsi:
Documental sobre el Paral·lel de Barcelona i la seva gent. Imatges en fotografies antigues del Paral·lel, als anys 1920-1930, lloc de diversió de gent senzilla i treballadora.
L'ESTATUT
Direcció: Pere Balañá-Bonvehí
Any de producció: 1977
Versió: Versió original en català.
Durada: 11 minuts
Sinopsi:
Imatges de la primera assemblea dels parlamentaris catalans i de la primera reunió de la permanent a la seu del Parlament de Catalunya. Reivindicació de l'Estatut d'Autonomia.
NOTICIARIS LAYA FILMS
Laya Films, la productora posada en marxa el 1936 per en Jaume Miravitlles, Comissari de Propaganda de la Generalitat de Catalunya, va realitzar el seu noticiari “España al dia”, traient un gran rendiment d’uns recursos molt escassos i d’un equip professional molt reduït i canviant. A més, va fer-ho amb un estil innovador en el seu gènere. En aquest programa, hi ha Noticiaris ben diversos, rodats entre 1936 i 1938, que ens acosten a dolorosos paratges de la guerra, però que no s’obliden de la diplomàcia, ni de la indústria i l’artesania ni la cura i preservació de la infantesa.
· España al día: Botí de guerra
· España al día: Front d’ Aragó
· España al día: Barcelona. Recepció al Palau de Justícia
· España al día: la indústria del Xampany
· España al día: Ensenyes Militars
· España al día: Menjadors Infantils
· In Defence Of Madrid / La Défense de Madrid
Durada: 93 minuts /Sonora
PROGRAMES LAYA FILMS – NOTICIARIS A
· España al día: Botí de guerra
· España al día: Ensenyes Militars
· España al día: la indústria del Xampany
· In Defence Of Madrid / La Défense de Madrid
Durada: 51 minuts /Sonora
LAYA FILMS – NOTICIARIS B
· España al día: Front d’ Aragó
· España al día: Barcelona. Recepció al Palau de Justícia
· España al día: Menjadors Infantils
· In Defence Of Madrid / La Défense de Madrid
Durada: 52 minuts /Sonora
SINOPSIS DE TOTS ELS NOTICIARIS
ESPAÑA AL DÍA: BOTÍ DE GUERRA
Any de producció: 1937-1938
Producció: Laya Films – Film Popular
Locució: Ramon Martori
Versió: Versió original en català
Durada: 20 min.
Sinopsi:
Conté les següents notícies:
Botí de guerra
Madrid. Trofeus de la victòria arrabassats a l'enemic
Aragó. Botí de guerra: 3.000 moltons agafats a l'enemic!...
Madrid. El regiment de cavalleria jesús hernández
Tajo (madrid). Amb l'exèrcit popular
Guadalajara. La lluita antiaèria
Bilbao. Refugiats
Alacant. Com s'efectua el control alemany de 'la no-intervenció'
Barcelona. Noves formacions militars
Madrid. Amb els del 'altavoz del frente'
Els treballs voluntaris de fortificació
Casp. Traballadors [sic] de la mina
Barcelona. Botí de guerra
Casp. Sortida de tropes cap al front
Serra d'alcubierre
Tardienta. Les nostres tropes devant [sic] santa quitèria
Frontera pirenenca i operen al front de jaca
Les forces de la república lluiten en els carrers d'oviedo
Barcelona. Incorporació de lleves
Valencia. Brigades de xoc
Per a l'exèrcit de l'est
ESPAÑA AL DÍA: FRONT D’ARAGÓ
Any de producció: 1937-1938
Producció: Laya Films – Film Popular
Locució: Ramon Martori
Versió: Versió original en català
Durada: 18 min.
Sinopsi:
Conté les següents notícies:
LES LLEVES D'ARAGÓ
Un nou grup de milícies pirenenques surt cap al front nord d'osca i actua contra Gavín
Orna. Lanave
Exèrcit de l'est. Al Pirineu
Exèrcit popular. Dintre Terol
Amb l'exèrcit de Llevant
Exèrcit de l'est. Transmissions i senyals
Exèrcit de l'est. Preparant els soldats
Jornades de Vitòria. Terol
ESPAÑA AL DÍA: BARCELONA. RECEPCIÓ AL PALAU DE JUSTÍCIA
Any de producció: 1937-1938
Producció: Laya Films – Film Popular
Locució: Ramon Martori
Versió: Versió original en català
Durada: 12 min.
Sinopsi:
Conté les següents notícies:
Barcelona. Recepció al Palau de Justícia
Visitant el front de lluita
Pirineu aragonès. Amb la 43 Divisió
Catalunya als fronts del centre. Amb els catalans de 'La Alcarria'
Parlament de la República. Il·lustres visitants
Ginebra. Haile Selassie
Visitants il·lustres. Paul Robeson a Barcelona
Nou ambaixador a França
Visitants il·lustres. Jawahel Nehru a la Generalitat
Amics d'Espanya. André Malraux
Retorn dels delegats a la urss
Festa de la raça
Palau de la Justícia
Jesús Hernández
ESPAÑA AL DÍA: L’INDÚSTRIA DEL XAMPANY
Any de producció: 1937-1938
Producció: Laya Films
Locució: Ramon Martori
Versió: Versió original en català
Durada: 11 min.
Sinopsi:
Conté les següents notícies:
L’indústria del xampany
Utilització de la remolatxa
Aigües minerals
Manises. Porcel·lanes (sic)
El subsòl de Catalunya
El paper de Capellades
Bergadá. (sic)Tradició industrial
ESPAÑA AL DÍA: ENSENYES MILITARS
Any de producció: 1937-1938
Producció: Laya Films
Locució: Ramon Martori
Versió: Versió original en català
Durada: 10 min.
Sinopsi:
Conté les següents notícies:
Ensenyes militars
Indústria del vestit. Vestuaris militars
Vestuari militar
Indústries de guerra
Indústria de guerra
Armes catalanes
ESPAÑA AL DÍA: MENJADORS INFANTILS
Any de producció: 1937-1938
Producció: Laya Films
Locució: Ramon Martori
Versió: Versió original en català
Durada: 12 min.
Sinopsi:
Conté les següents notícies:
Menjadors infantils
Festa de l'infant
Diada de la bona voluntat
Ajuntament de barcelona. L'asil de 'la paloma'
Festa de l'infant
Escola de Muntanya
Conferència muda per 'Bon'
Murcia. Infants refugiats
IN DEFENCE OF MADRID / LA DÉFENSE DE MADRID
Any de producció:1936
Producció: Soiuzkinochronika
Distribució: Laya Films
Versió: Versió original (només música) amb rètols en anglès i francès
Durada: 10 min.
Sinopsi:
Reportatge sobre la disposició de la població de Madrid davant l'atac feixista. Imatges de carrers bombardejats, cartells animant a la defensa de la capital, l'artilleria defensant la ciutat dels atacs de l'aviació, avions que s'enlairen i aterren mostrant les ferides dels atacs en els fusellatges. Evacuació d'infants cap a Llevant. Voluntaris allistant-se, recollint l'uniforme, la cartilla, fent instrucció, reconeixement mèdic i partint al front. Brigada Thaelmann.
DOCUMENTALS INDEPENDENTS LAYA FILMS
La productora Laya Films va dedicar-se, bàsicament, al reportatge de la guerra, tant en el front com en la reraguarda, i ho va fer intentant que el conflicte es conegués a tot arreu. Alhora, va mantenir la voluntat de difondre la cultura catalana. En aquest programa, que conté documentals independents de la productora des del 1936 al 1938, podem veure-hi mobilitzacions de masses tan emblemàtiques com l’enterrament d’en Durruti o la commemoració de l’Aniversari de la Revolució Russa, però també la lloança de la feina artesana i la crida al món d’una Catalunya afligida.
· L’enterrament de Durruti
· Les Corts de la República Espanyola prossegueixen la seva tasca legislativa a València
· Conmemoración del XIX Aniversario de la Revolución Rusa
· Els tapers de la costa
· Aragón 1937
· Jornadas de Victoria: Teruel
· Batallons de Muntanya
· Catalunya Màrtir
· Refugiados de guerra
Durada: 89 minuts /Sonora
PROGRAMES
LAYA FILMS – DOCUMENTALS INDEPENDENTS A
· L’enterrament de Durruti
· Les Corts de la República Espanyola prossegueixen la seva tasca legislativa a València
· Jornadas de Victoria: Teruel
· Batallons de Muntanya
· Catalunya Màrtir
Durada: 64 minuts /Sonora
LAYA FILMS – DOCUMENTALS INDEPENDENTS B
· Els tapers de la costa
· Aragón 1937
· Conmemoración del XIX Aniversario de la Revolución Rusa
· Refugiados de guerra
· Catalunya Màrtir
Durada: 65 minuts /Sonora
SINOPSIS DE TOTS ELS DOCUMENTALS
L’ENTERRAMENT DE DURRUTI
Any de producció: 1936
Producció: Laya Films (Barcelona)
Versió: Versió original en català
Durada: 6 min.
Sinopsi:
Reportatge sobre el pas del seguici fúnebre amb el fèretre de Durruti, pels principals carrers de Barcelona. Presidint el dol, entre d'altres personalitats, Lluís Companys, Josep Tarradellas i García Oliver.
LES CORTS DE LA REPUBLICA ESPANYOLA PROSSEGUEIXEN LA SEVA TASCA LEGISLATIVA A VALÈNCIA
Any de producció: 1936
Producció: Laya Films (Barcelona)
Versió: Versió original en català i castellà
Durada: 7 min.
Sinopsi:
Reportatge de la primera sessió de les Corts de la República a València, celebrada el dia 1 de desembre de 1936, després del seu trasllat des de Madrid.
CONMEMORACIÓN DEL XIX ANIVERSARIO DE LA REVOLUCIÓN RUSA
Any de producció: 1936
Producció: Laya Films (Barcelona)
Versió: Versió muda amb rètols en castellà
Durada: 5 min.
Sinopsi:
Reportatge sobre la manifestació celebrada a Barcelona en homenatge a la Revolució Soviètica. Lluís Companys i el cònsul de la URSS a Barcelona, sr. Ovseenko, presideixen la manifestació a la plaça Sant Jaume. Desfilen sindicalistes de la U.G.T., C.N.T., consells obrers i altres forces polítiques.
ELS TAPERS DE LA COSTA
Altres títols:
LA INDUSTRIA CORCHOTAPONERA
INDUSTRIAS DEL CORCHO
Any de producció: 1937
Producció: Laya Films (Barcelona)
Guió, muntatge, direcció de fotografia i direcció: Ramon Biadiu
Música: Joan Gaitg
Ajudant de direcció: Antoni Santigosa
Operador: J. Soler Moreu
So: Jack Pie
Comentaris: Ramon Martori
Versió: Versió original en català
Durada: 9 min.
Sinopsi:
Documental sobre la industria del suro en el Baix Empordà. S'inicia amb les vistes de l'alzina surera, els camions, els magatzems de suro i els productes finals que obtenen: sacs de taps i objectes fets amb suro: capses, estoigs, auques explicant el procès del suro.L' escorçament de les alzines amb destrals, es carrega als burros, posteriorment, ja a la fàbrica l'escorça es fa bullir es talla en llesques i es fan cubs. El tap es fa a mà amb grans gavinets. Introducció de maquinària on treballen les dones fent el mateix treballs que els homes amb gavinet.Industria mecanitzada del suro fent taps de diferents mides, mecànics engraixant màquines, bullint els taps. Altres productes, paper molt prim on imprimeixen llibres. Reflexió final on s'idealitza la feina artesana enfront la deshumanitzada feina industrial.
ARAGÓN 1937
Any de producció: 1937
Producció: Laya Films (Barcelona)
Fotografia i direcció: Manuel Berenguer
Muntatge: Antonio Graciani Roca
So: René Renault
Versió: Versió original en castellà
Durada: 16 min.
Sinopsi:
Documental sobre la reconquesta de l'Aragó als facciosos, un cop aplastada la revolta a Barcelona. Els voluntaris es dirigeixen cap a l'Aragó però l'avanç és lent. Rebuda de les columnes llibertadores i organització de més columnes. Però mentre els republicans es preparen i organitzen per a una ofensiva de conjunt, en la reraguarda es procura engegar la vida econòmica i social. En primer lloc es construeixen vies de regadiu i altres obres hidràuliques (com el pantà de Mediana). Conjuntament amb els republicans treballen els presoners. En els terrenys de regadiu es recupera el conreu dels camps abandonats. Recol·lecció de la remolatxa i el blat. Es construeixen noves carreteres, noves vies d'enllaç. Traçat de vies de tren que enllaçen Barcelona i Saragossa. Explotació d'altres branques de la indústria, com la minera. Treball intens en l'ordre pedagògic. Recuperació del folklore regional.
JORNADAS DE VICTORIA: TERUEL
Any de producció: 1937-1938
Producció: Laya Films (Barcelona)
Fotografia i direcció: Manuel Berenguer
Col·laboració fotografia i ajudant de direcció: Ramon Biadiu
Muntatge: Antonio Graciani Roca
So: René Renault
Versió: Versió original en castellà
Durada: 11 min.
Sinopsi:
Mitjançant un mapa s'explica la realitat geogràfica de l'estat, dels poders que tenen els dos exèrcits i perquè l'exercit republicà ha de reconquerir Terol. i la seva àrea d'influència. El 15 de desembre s'inicia l'assalt per les rodalies de la ciutat.
BATALLONS DE MUNTANYA
Any de producció: 1938
Producció: Laya Films
Distribució: Films Catalonia, S.A.
Direcció: Manuel Berenguer
So: René Renault
Versió: Versió original en català
Durada: 10 min.
Sinopsi:
Documental sobre la preparació de nous soldats als batallons de muntanya de l'Exèrcit de l'Est, unitats creades per la República per a la defensa dels Pirineus.
Els nous soldats realitzen exercicis de marxa per terrenys nevats sota la supervisió de comandaments i instructors. Imatges d'exercicis a peu, amb esquís, escalada amb 'crampons' i tranport de ferits. La unitat torna a la base d'operacions.
CATALUNYA MÀRTIR
Altre títol: LE MARTYRE DE LA CATALOGNE
Any de producció: 1938
Producció: Laya Films (Barcelona)
Compilador: J. Marsillach
Operadors: Ramon Biadiu, Jaume Agulló, Sebastián Perera, Josep Maria Maristany, Manuel Berenguer, Joan Castanyer
Comentaris: Jaume Miravitlles
Versió: Versió original en català
Durada: 25 min.
Sinopsi:
Documental sobre els bombardejos de ciutats catalanes, els quals es fan responsables a l'aviació alemanya e italiana. Es descriu el caràcter català pel seu amor a la feina i a la llibertat, mostra imatges principalment de Barcelona i Lleida bombardejades i refugiats en la ciutat i voltants, desenrunament i rescat de víctimes. També conté imatges de la visita d'Álvarez del Vayo a la zona assolada de Lleida. Guerra Civil Espanyola.
REFUGIADOS DE GUERRA
Any de producció: 1938
Producció: Laya Films (Barcelona)
Versió: Versió muda amb rètols en castellà
Durada: 10 min.
Sinopsi:
Documental amb elements de ficció, que oposa la vida abans de la Guerra Civil Espanyola amb la de després del pronuciament de 1936 (apareix un cartell que ho assenyala). Al llarg del film es mostra el següent: les tasques de conreu (llaurada amb cavall), regadiu amb sínia, poda d'arbres, etc...; la fi de la jornada i retorn a casa; els camperols menjant; els nens a l'escola (dibuixant, fent treballs manuals, analitzant objectes, animals i altres coses al microscopi, fent gimnàstica, boxa, ballet,...). A continuació - com ja hem dit- es mostra la vida interrumpuda brutalment: imatges de bombardejos; la gent corrent cap als refugis; desplaçaments i evacuacions; edificis incendiats; enderrocs d'entre els que es recuperen nens morts; persones que van i vénen (se suposa que entre ciutats i dins de la mateixa ciutat); grups de gent amb maletes i altres objectes; cues de nens, mares amb criatures que esperen; queviures (galetes) en un aparador; cues de gent esperant que els donin menjar.
FUEGO EN ESPAÑA
En aquest programa veurem “Fuego en España”, un recull documental que presenta un panorama molt complet de la Guerra Civil a la tardor del 1937. Va produir-lo Laya Films a partir d’imatges del seu noticiari 'España al dia', de 'Un día de guerra en el Frente de Aragón' i d'un altre documental no identificat sobre la defensa de Madrid. El fet que el desplegament informatiu sigui tan variat en quan als territoris, però la locució estigui concebuda com a vincle, converteix aquest collage en una eina valuosa per al coneixement d’aquells dramàtics moments en el bàndol republicà.
FUEGO EN ESPAÑA
Altre títol: ESPAÑA EN FUEGO
Any de producció: tardor de 1937
Producció: Laya Films (Barcelona)
Distribuïdora: Hispano Film Argentina
Versió: Versió original en castellà
Durada: 58 minuts
Sinopsi:
Documental fet a partir d'imatges del noticiari 'España al dia', del documental 'Un día de guerra en el Frente de Aragón' i d'un altre documental no identificat sobre la defensa de Madrid. La locució, escrita expressament per aquest recull, dóna continuïtat a les imatges.
· Notícies rotlle 1
· Notícies rotlle 2
· Notícies rotlle 3
Notícies rotlle 1:
- Concentració de dones a Madrid ('Las modistillas'). Fent trinxeres.
- Combats a Belchite. Explosions.
- Miners asturians ataquen Oviedo. Llançant granades. Runes. Milicians fan una ofrena floral en la tomba del periodista Luis de Sirval.
- Campament d'instrucció de l'Exèrcit Popular Regular. Vida en el campament.
- Avions de caça es preparen per una missió.
- Artilleria i infanteria en combat en Front d'Aragó.
- Esbarjo dels soldats, dinar al campament, pràctica d'esport.
- Pont reconstruït pel poble.
- Camperols de collita al poble veí del campament. Llaurant la terra.
- Reparació de línees telegràfiques.
- Manifestació a Barcelona a favor de la formació de l'Exèrcit Popular, per les Rambles i la plaça de Catalunya.
- Defensa de Madrid. Nens treballant en fortificacions. Desfilada de milicians.
- Largo Caballero, el general Miaja i Álvarez del Vayo als seus despatxos. Durruti a la plaza de España (la locució no el menciona).
- Milicians a La Moncloa i al riu Manzanares. Imatges de la Ciudad Universitaria.
Notícies rotlle 2:
- Avions bombardejant Madrid. Atacs. Gent que corre cap als refugis. cadàvers, edificis en runes.
- La Biblioteca Nacional, l'edifici de Telefònica i l'Estación del Mediodia, a Madrid, en runes. La Puerta del Sol.
- Álvarez del Vayo parla per la ràdio (so directe) al món, alertant sobre l'avanç del feixisme a Europa i el possible esclat d'una guerra major que la del 14.
- Evacuació de la població civil de Madrid, en tren ('Madrid-Mondéjar').
- Villarreal, avanç de les milícies basques.
- Escuela Popular de Guerra. El Ministre de Justícia, García Oliver, passa revista a les tropes. Desfilades.
- Regiment de pontoners construïnt ponts i barques. Fent maniobres i filats. Artillers. La cavalleria instruint-se. Infanteria.
- Desfilada pel passeig Colom de Barcelona.
- Exercicis d'alpinisme pels Pirineus. Futurs oficials maniobrant, fents exercicis de guerra.
Notícies rotlle 3:
- Màlaga. L'exèrcit popular fent fortificacions defensives.
- Bilbao atacat. Civils buscant refugi. Evacuació de nens en vaixell, cap a França.
- Campaments pels refugiats a València i Barcelona. Menjadors.
- València atacada.
- Barcelona atacada.
- Passeig de Gràcia, Barcelona. Funerals pels difunts. Companys presideix el seguici.
- Més mostres del bombardeig a Barcelona.
- València. Funeral de Vicente Blasco Ibáñez. Presideix el Ministre d'Obres Públiques i Mario Blasco.
- Arganda. Tancs capturats a l'enemic, tripulats per brigadistes alemanys.
- Rereguarda. Dia de la Bona Voluntat a Montjuïc. Infants. Les Fonts de Montjuïc.
- Monges acollides per camperols a València.
- Vitorio Macho treballant la seva estàtua de 'La Pasionaria'.
- Collita de la remolatxa.
- Conca. Inauguració del pantà d'Alarcón, pel Ministre d'Obres Públiques i el de Propaganda.
- La indústria tèxtil a València.
- Concentració de presoners italians 'capturats a l'enemic' a Guadalajara.
- Presoners del Santuari de La Cabeza.
- Vaixells de guerra alemanys i italians vigilant a les costes d'Almeria.
- Milícies populars avançant per Gavín, al sector de Jaca.
- Desfilada del Batallón de la Muerte a Barcelona. Companys presideix.
- Inauguració a la plaça de Catalunya del monument dedicat al soldat de l'Exèrcit Regular Popular. Companys presideix.
- Voluntaris treballant en una fortificació a Barcelona.
- Solidaritat internacional. Dels Estats Units arriben metges i enfermeres. El líder socialista americà Norman Thomas arriba amb l'expedició. Companys el reb.
- El secretari de la CGT a França, Léon Jouhaux, visita València. Els fills de Niceto Alcalà Zamora s'allisten a l'exèrcit popular.
- París. Luis Araquistain, ambaixador d'Espanya a França, inaugura el pavelló d'Espanya a l'Exposició Internacional de 1937. Assisteix el professor Gaos.
- L'esquadra anglesa a Barcelona.
- Arribada, en tren, d'homes pel front a l'estació de França de Barcelona.
- Combats a Aragó. Poble de Quinto després de l'atac.
- Fortificacions de Belchite després de la conquesta.
FICCIÓ MUDA DEL PATRIMONI CINEMATOGRÀFIC CATALÀ
L'itinerari que realitzem en aquest programa de films muts de ficció ens porta des de la reconstrucció del 1952, feta pel seu autor, de “Riña en un café”, que s’havia filmat originalment el 1897, i que és la primera ficció de l’Estat Espanyol, fins al “Pollo Tejada” del 1915. Tot un passeig pel melodrama i la comèdia, acompanyats pels noms dels pioners del nostre cinema, Fructuós Gelabert, Ricardo Baños, Segundo de Chomón, José de Togores,...
· Riña en un café
· Don Juan Tenorio
· Amor que mata
· L’hereu de Can Pruna
· El pollo Tejada
Durada: 81 minuts /Muda
TÍTOLS
RIÑA EN UN CAFÉ
Guió, producció i direcció: Fructuós Gelabert
Director de fotografia: Ramon de Baños
Any de producció: 1952
Versió: Versió muda sense rètols
Durada: 2 min.
Sinopsi:
Remake del que ha estat considerat, fins fa molt poc, el primer film de ficció de l’Estat espanyol, filmat pel mateix autor de l’original, ara perdut.
DON JUAN TENORIO
Guió, direcció de fotografia i direcció: Ricard de Baños
Basat en l’obra de José Zorrilla
Producció: Hispano Films
Any de producció: 1908
Intèrpret: Cecilio Rodríguez de la Vega
Una de les primeres adaptacions del clàssic de Zorrilla.
Versió: Versió muda sense rètols
Durada: 20 min.
AMOR QUE MATA
Direcció de fotografia i direcció: Fructuós Gelabert
Argument: Josep Vives
Direcció artística: Josep Maria Codina
Producció: Films Barcelona
Any de producció: 1909
Versió: Versió muda amb rètols en català
Durada: 12 minuts
Sinopsi:
Un jove humil, fill d’uns masovers, s’enamora de la filla dels senyors de la casa, amb qui compartia jocs quan era petit. Passat el temps, la noia arriba a la casa amb el seu promès. En adonar-se que el seu amor és impossible, el jove emmalalteix i finalment mort d’amor.
L’HEREU DE CAN PRUNA
Un jove i ric hereu convoca a totes les fadrines del poble per trobar esposa.
Durada: 7 minuts
Còpia en 35mm procedent del treball de preservació de l’any 2002 a partir d’una còpia original en 35mm de la col·lecció del Museu del Cinema de Girona, Col·lecció Tomàs Mallol.
EL POLLO TEJADA
Adaptació de la sarsuela dels mestres Valverde i Serrano, basada en l’obra de teatre d’Arniches i García Álvarez. Narra les inversemblants aventures d’un galant passat de moda que, fugint d’un marit gelós aterra a l’harem d’un sultà i es fa passar per una de les seves esclaves.
Durada: 40 minuts
Còpia en 35mm procedent del treball de restauració de l’any 2002 a partir d’una còpia original en 35mm de la col·lecció del Museu del Cinema de Girona, Col·lecció Tomàs Mallol.
ISASI I THARRATS, DUES VISIONS DEL CATOLICISME EN TEMPS DE FRANCO
Dos documentals atípics per la inclusió de la ficció. L’un, “A la Paz de Dios” té dues parts documentals unides pel fil conductor d’uns estrangers, un pare que havia conegut Espanya durant la guerra civil (!), i una filla, que impulsats per la seva fe religiosa, primer fan el “Camí de Santiago” i després, són testimonis del Congrés Eucarístic a Barcelona. L’altre, “Un Viernes Santo” té dos àmbits: la celebració oficial de la festa amb les processons, les “saetas”, els cucurutxos i les dues parelles que decideixen disfrutar de la festa amb menjar, beure, música i sexe.
Durada: 45 minuts / Sonora
LA SECTA DE LOS MISTERIOSOS
DIE SEKTE DER GEHEIMNISVOLLEN
Aquest film rodat el 1916 per Alberto Marro, als estudis de la Hispano Films, la productora catalana més important d’aquells anys, a Gràcia i al Parc Güell, tenia 2100 metres que es projectaven en tres episodis diferents i que s’estrenaren el 1917 en els principals cinemes de Barcelona. Però el negatiu original va perdre’s un any després en l’incendi de la productora. I és a través d’una còpia que va arribar a Austria per la seva estrena i que la Decla va remuntar com a llargmetratge el 1921, que ara podem retrobar-nos amb un reflex dels films d’aventures per episodis.
Durada: 67 minuts / Muda
DELMIRO DE CARALT. CINEMA AMATEUR
En Delmiro de Caralt va ser un representant ben destacat del primer cinema amateur a Catalunya. En aquest programa, veurem diferents exemples de la seva obra, tintada en general d’un afany documental, però que arriba a incorporar elements d’avantguarda en alguna ficció. A més de cineasta, era un amant del cinema que col·leccionava màquines, estris i llibres. La seva Biblioteca, amb les col·leccions, està gestionada hores d’ara per la Filmoteca de la Generalitat i a l’Arxiu d’aquesta entitat hi va quedar dipositada el 1992 la part més important de la seva obra fílmica.
· Montjuich, Jardin
· La Dansa Més Bella (La Sardana)
· Primas Lejanas (Un Film Sencillo)
· El Reporter Mecánico
· Memmortigo (?)
· Congrés U.N.I.C.A. (Portugal, 1954)
Durada: 98 minuts /Muda i Sonora
TÍTOLS
MONTJUICH, JARDIN (BARCELONA 1929)
Direcció: Delmiro de Caralt
Any de producció: 1929
Versió: Versió muda amb rètols en castellà
Durada: 25 min.
Sinopsi:
Imatges de Montjuïc, l'Avinguda Maria Cristina, cotxes, autobusos de dos pisos, la gentada que arriba per visitar l'exposició internacional del 1929, les fonts, la Plaça de les Cascades, el Teatre Grec, els Jardins del Palau Nacional, les escultures, un tren en miniatura que passeja els visitants, vista panoràmica de Montjuich. Vista panoràmica del port des de Miramar. Tornant a l'Exposició, vista de l'edifici de l'Associació General de Ramaders, els diferents pabellons, Iugoslàvia, Romania, Suècia... entre d'altres. Vista de les fonts il·luminades per la nit. El parc de la ciutadella, construït a la mateixa època, diversos edificis, la Dama del Paraigües...
LA DANSA MÉS BELLA (LA SARDANA)
Direcció: Delmiro de Caralt
Any de producció: 1932
Versió: Versió original sense diàlegs.
Durada: 11 min.
Sinopsi:
Documental homenatge a la sardana. Imatges d'una masia catalana, un avi amb la seva família, i escenes diverses de gent ballant la sardana (en una platja, en un bosc) conjugades amb imatges de textos de Joan Maragall. En el moment en que surt la frase 'No es la dança lasciva, la innoble, els uns parells d'altres desaparellant' aparèixen imatges de gent ballant un 'chotis'. Torna després la sardana, ara la de les monges, amb imatges d'aquestes ballant.
PRIMAS LEJANAS (UN FILM SENCILLO)
Direcció: Delmiro de Caralt
Any de producció: 1932
Versió: Versió muda amb rètols en castellà.
Durada: 32 min.
Sinopsi:
Film d'argument rodat durant unes vacances a Sant Benet de Bages.
EL REPORTER MECÁNICO
Guionista, direcció de fotografia i direcció: Delmiro de Caralt
Any de producció: 1933
Intèrprets: Els socis del Junior F.C. i els familiars i amics de Delmiro de Caralt.
Versió: Versió original amb rètols en castellà.
Durada: 16 min.
Sinopsi:
Film que recrea un documental esportiu del 1900 amb una bona dosi d'ironia. Es succeeixen escenes de ciclisme, futbol, jocs diversos, atletisme i banys a la platja; rodat a 16 imatges per segon (manualment), afegint rètols virats amb decoració i fons antics, i posant una especial cura en la indumentària dels personatges, tot amb la finalitat de donar una major versemblança al film.
MEMMORTIGO (?)
Direcció: Delmiro de Caralt
Any de producció: 1934
Intèrprets: Ernest Sant, Rosita García, Ignasi Agustí
Versió: Versió original sense diàlegs.
Durada: 14 min.
Sinopsi:
Film que tracta de dues maneres d'enfrontar-se a la vida: la pessimista (encarnada per un home gris que tracta de suïcidar-se, sense èxit) i l'optimista (representada per una dona alegre i comunicativa, amb dos fills). D'aquesta lluita simbòlica surt guanyador l'optimisme.
CONGRÉS U.N.I.C.A. (PORTUGAL, 1954)
Direcció: Delmiro de Caralt
Any de producció: 1954
Versió: Versió muda sense rètols
Durada: 9 min.
Sinopsi:
Reportatge sobre els assistents al Congrés de la U.N.I.C.A. (Unió Internacional de Cinema Amateur) de 1954, celebrat a Portugal. Imatges de la localitat (mercat, església, platja, castell) i dels congressistes. Sopar i festa amb balls de diferents nacionalitats interpretats pels mateixos congressistes. Dansa catalana.
DOCUMENTALS DE LA REPÚBLICA (4 programes)
Amb motiu del 75è aniversari de la Proclamació de la Segona República, la Filmoteca de Catalunya encarregà en Ferran Alberich una tria dels seus fons coetanis. En sorgiren quatre programes, que presenten els films tal qual han sobreviscut, amb el muntatge i el so originals i deixen veure, no solament les imatges dels esdeveniments històrics, sinó també el naixement de la propaganda en el sonor, els primers experiments del so a Catalunya, la concepció periodística dels primers noticiaris i el desenvolupament del cinema com arma propagandística, durant la Guerra Civil.
PROGRAMES
DOCUMENT(AL)S DE LA REPÚBLICA. 1931-1933
Proclamació de la República a Barcelona.
Proclamació de la República a Madrid.
Les évènements d’Espagne.
Niceto Alcalà Zamora, President de la República.
Colònia escolar Vilamar.
Discurs de Francesc Macià amb motiu de l’obertura del Parlament de Catalunya.
Escola Montessori a Canet de Mar.
Visita de Francesc Macià a Tàrrega, per les festes de Sant Eloi.
Vidas Nuevas.
Enterrament del President de la Generalitat Francesc Macià.
Durada: 88 minuts / Sonora
DOCUMENT(AL)S DE LA REPÚBLICA. 1934-1936
Presentació del sistema sonor cinematogràfic Fidelytone.
Publicitat cinematogràfica.
La família de Lluís Companys, filmada per Josep Tarradellas.
Discurs d’Alejandro Lerroux amb motiu de l’Homenatge que se li oferí pel seu setanta-unè aniversari.
Visita del President Lluís Companys a Sort.
Los luctuosos sucesos revolucionarios en Asturias.
Buntes Barcelona.
Segell català pro-infància.
Crisi de Govern a Madrid.
Padró d’habitants de Catalunya.
Arribada del President Companys a Barcelona.
Durada: 86 minuts / Sonora
DOCUMENT(AL)S DE LA REPÚBLICA. 1936-1937
· Reportaje del movimiento revolucionario en Barcelona
· ¡¡Ayuda a Madrid!!
· L’enterrament de Durruti
· Les Corts de la República segueixen la seva tasca a València
· División Heroica
· En la brecha
· Espanya al dia. Edició Especial
Durada: 90 minuts / Sonora
DOCUMENT(AL)S DE LA REPÚBLICA. 1937-1938
· Espagne 1936
· Alas negras
· Aragón 1937
· Jornadas de victoria: Teruel
· Teruel ha caido
· Los trece puntos de la victoria
· The International Brigades are leaving Republican Spain
Durada: 90 minuts / Sonora
LLORENÇ SOLER. PROGRAMA 1
Llorenç Soler és un director que des del seu inici abordà temàtiques socials. En aquest programa es defineixen els seus paràmetres: el compromís, la denúncia, la mirada còmplice,... Un film, parla d’aprenents de “torero”, acabats d’arribar i volent sortir de la marginació. L’altre, és el remuntatge d’un film realitzat per al Patronato Municipal de la Vivienda que s’havia anomenat Será tu tierra i que la censura desvirtuà. Aquesta nova versió deixa clar allò que el primer film no podia mostrar: la immigració i els problemes de l’accés a l’habitatge, l’especulació, ....
· 52 domingos (1966)
· El largo viaje hacia la ira (1969)
Durada: 68 minuts / Sonora
LLORENÇ SOLER. PROGRAMA 2
Llorenç Soler sempre crític i provocador, aprofita la ironia i el sarcasme per posar en evidència les paradoxes socials. En el primer film, ridiculitza el NO-DO tot fent servir la seva inefable veu i el llenguatge ampul·lós per elaborar un “Noticiari” que encreua la comèdia, el cinema polític i l’experimental. En el segon, documenta en directe les primeres Eleccions democràtiques després de la mort del dictador i en el tercer film construeix una bigarrada producció de denúncia, on la banda sonora i les imatges semblen divergents, però presenten una evident vertebració.
· Noticiario RNA (1970)
· Votad, votad malditos (1970)
· Carnet de Identidad (1977)
Durada: 63 minuts / Sonora
LLORENÇ SOLER. PROGRAMA 3
Presenta la cara més discursiva i filosòfica d’en Llorenç Soler, director de documentals del seu temps i sobre la història que és accessible, perquè encara pot ser narrada per aquells que l’han viscuda i, la majoria de vegades, patida. En el primer film, un pla sostingut del propi director darrera la càmera i davant del mirall, inicia una pel·lícula que es denomina “Film sin nombre”, senzillament, encara que no sigui senzilla. En el segon, recerca les traces de les empremtes terribles que els camps d’extermini nazis van deixar en les persones que els varen sobreviure.
· Film sin nombre (1970)
· Sobrevivir en Mauthausen (1975)
Durada: 58 minuts / Sonora
NOTÍCIES I REPORTATGES DEL SEGLE XX
Els noticiaris continguts en aquest programa ens serveixen per fer un recorregut històric i social pel segle XX molt complet. Comencen amb tot el luxe d’un casament reial. Seguidament, s’acosten a la vida social, cultural i festiva anterior als anys 20. Passen per alguns homenatges populars tèrbols, encara que molt valuosos històricament, en Monarquia i en República. I, arribant a la postguerra, mostren els documentals folklòrics i geogràfics que s’estilaven i que van anar evolucionant cap a la propaganda turística dels anys 60 i la represa cultural i política dels 70.
· Casamiento del Rey de España S.M. Alfonso XIII y Victoria de Battenberg
· Flors de Cingle
· Iris Park
· Festa Major de Tàrrega 1914
· La Gran Revista de los Somatenes de Cataluña
· Noticiario Fox Movietone-Homenaje Nacional a Don Alejandro Lerroux
· El Penedés y la Marisma
· Nodo en Color Nº 6
· El Tapiz de La Creación
· Diada Nacional de Catalunya
· El Cinema Català (Noticiari de Barcelona Núm. 36)
Durada: 94 minuts /SonoraTÍTOLS
CASAMIENTO DEL REY DE ESPAÑA S.M. ALFONSO XIII Y VICTORIA DE BATTENBERG
Altre títol: MARIAGE DU ROI D'ESPAGNE
Operador: Segundo de Chomón
Data de producció: 31 de maig de 1906
Producció: Pathé Frères (París)
Versió: Versió muda amb rètols en castellà
Durada: 8 min.
Sinopsi:
Noticiari sobre el casament d'Alfons XIII amb Victòria Eugènica de Battenberg, a l'església de Los Jerónimos de Madrid. Imatges de l'arribada de la família reial i diverses autoritats i de la sortida de l'església.
FLORS DE CINGLE
Operador: Josep Gaspar i Serra
Any de producció: 1909
Producció: Gaumont (Barcelona)
Versió: Versió muda amb rètol en castellà
Durada: 5 min.
Sinopsi:
Reportatge sobre la representació teatral de l'obra Flors del Cingle, d'Ignasi Iglesias, al bosc de Can Tarrés, en un teatre de la natura de La Garriga, amb la col·laboració en escena d'Enric Borràs. Imatges del públic assistent.
IRIS PARK
Operador: Joan Solà i Mestres (?)
Data de producció: 23 de juny de 1911
Producció: Pathé (Barcelona)
Versió: Versió muda amb rètols en castellà
Durada: 9 min.
Sinopsi:
En un primer moment s'hi poden veure les obres de construcció de la pista de patinatge i del complex lúdic i esportiu de l'Iris Park. A continuació es dóna pas a la publicitat, i s'hi pot observar un tramvia-publicitari per la Plaça Catalunya de Barcelona. Finalment, la inauguració de la pista de patinatge sobre rodes, i una munió de gent gaudint del moment.
FESTA MAJOR DE TÀRREGA 1914
Any de producció: 1914
Producció: Gaumont (Barcelona)
Versió: Versió muda amb rètols en català
Durada: 8 min.
Sinopsi:
Diferents imatges de la festa major celebrada a Tàrrega el 1914, discursos de les autoritats, celebració de la missa, exercicis de gimnàstica dels nens, exercicis d'aviació i desfilada del Batalló infantil de l'Escola Pia de Tàrrega creat el 6 d'abril de 1912.
LA GRAN REVISTA DE LOS SOMATENES DE CATALUÑA
Data de producció: 4 de desembre de 1923
Producció: Pathé Frères (Barcelona)
Versió: Versió muda amb intertítols en castellà
Durada: 5 min.
Sinopsi:
Imatges de la rebuda dels sometents d'arreu d'Espanya als reis i al dictador Primo de Rivera, al recinte d'Exposicions de Barcelona, i de la visita que va dur a terme el monarca a una exposició d'automòbils esportius.
NOTICIARIO FOX MOVIETONE-HOMENAJE NACIONAL A DON ALEJANDRO LERROUX
Data de producció: 4 de març de 1935
Producció: Fox Movietone
Versió: Versió original en castellà
Durada: 2 min.
Sinopsi:
Madrid, març de 1935. El cap del govern espanyol, D. Alejandro Lerroux , celebra el seu 71 è aniversari. Acudeixen al seu domicili particular a felicitar-lo amics i representants del govern. Sr. Jalón, Ministre de Comunicacions, Sr. alba, President del Congrès, Sr. Vaquero, Ministre de Governació entre d' altres.
Observacions:
Interessant document històric, especialment valuós, pel fet de reproduir en so directe el discurs que Alejandro Lerroux pronuncïa per l' ocasió.
EL PENEDÉS Y LA MARISMA
Any de producció: 1945
Producció: NO-DO
Versió: Versió original en castellà
Durada: 10 min.
Sinopsi:
Seguiment de la costa catalana. -El Montseny, representatiu de la catalanitat. -Badalona i les seves platges. -Mataró. -Platja de Caldetes. -Arenys de Mar. -Vilafranca i les costes del Penedès. -Sant Pere de Ribes. -Sitges.
NODO EN COLOR Nº 6
Any de producció: Anys 60
Producció: NO-DO
Versió: Versió original en castellà
Durada: 11 minuts
Sinopsi:
Contingut: Tarragona i els seus monuments, Girona i la Costa Brava.
EL TAPIZ DE LA CREACIÓN
Guió i direcció: Josep Lluís Font
Fotografia: Ramon Marín, Jesús San José, Francisco Perelló
Muntatge: Antonio G. Valcárcel
Música: Jaime Pérez, Jaime Moreno
Locució: Matilde F. Vilariño i Juan A. Juanes
Any de producció: Anys 70
Producció: NO-DO
Distribució: Selecciones Fuster
Versió: Versió original en castellà
Durada: 11 min.
Sinopsi:
Descripció en to poètic del Tapis de la Creació de Girona. Es mostren paisatges de la ciutat i els seus voltants, per il·lustrar els comentaris del narrador i les referències històriques del passat medieval. Finalment, es capten detalls del Tapis intercalats amb imatges de naturalesa real, que aludeixen a allò representat. A la vegada es llegeixen passatges de el Gènesi per oferir una compresió total del que aquesta obra d'art vol mostrar.
DIADA NACIONAL DE CATALUNYA
Direcció: Albert Abril i Jordi Cadena
Argument i guió: Josep Maria Forn
Direcció de fotografia: Jaume Peracaula i Alexandre Oset
Música: Joan Pineda
Muntatge: Emili Rodríguez
Any de producció: 1977
Producció: Institut del Cinema Català
Versió: Versió original en català
Durada: 12 min.
Sinopsi:
'Llibertat, Amnistia, Estatut d'Autonomia' va ser el crit més corejat la Diada de l'onze de setembre de 1977. Tothom es va llençar al carrer en una de les manifestacions més multitudinàries que s'han vist en aquest país. El documental no es centra únicament en les manifestacions populars d'aquell dia, Felix Cucurull, Josep Benet i Jordi Carbonell parlen del passat històric de l'Onze de setembre, de la Diada durant la dictadura i del significat d'aquest día, respectivament. Tot aixó amb imatges contemporànies de la cel·lebració: la manifestació a Ronda de Sant Pere amb Pere Portabella dirigint o a La Rambla amb tots els polítics representants, el Fossar de les Moreres, etc.
EL CINEMA CATALÀ (NOTICIARI DE BARCELONA NÚM. 36)
Guió i direcció: Albert Abril
Guió: Antoni Martra Badia
Muntatge: Margarida Bernet
Operador: Ramón Ibáñez
Productors: Josep Maria González, Eduard Viñals
Any de producció: 1979
Producció: Institut del Cinema Català
Versió: Versió original en català
Durada: 13 min.
Sinopsi:
Una panoràmica forçosament breu del cinema català des dels seus inicis fins els rodatges més recents en aquell moment (La ciutat cremada i Companys, procés a Catalunya. L’argument es va fer tenint en compte la Història del cinema català de Miquel Porter i Mois, qui va col·laborar-hi, així com Toni Martí, Colita (fotografies) i Guillén (dibuixos) sobre la base de les resolucions de l’Àmbit Cinema del Congrés de Cultura Catalana. S’entrevista a Jaume Miravitlles, qui fou comissari de Propaganda de la Generalitat el 1936.
Text extret del Catàleg patrimoni fílmic de l’ICC, p. 36.