Realitzador i director de fotografia. A vint anys arribĂ a Barcelona, on el 1962 retrobĂ Joan Piquer i Simon (1934), un amic valenciĂ que treballava en la publicitat cinematogrĂ fica i que li descobrĂ el cinema. Es comprĂ una mĂ quina de 8 mm i fĂ©u un parell de documentals. DesprĂ©s creĂ la productora Filmagen, i amb J.Piquer rodaren força publicitat, Ja sol, el 1965 debutĂ amb l’encĂ rrec Pirineos de LĂ©rida Pallars, La Vall d’Arán, Alta Ribagorça, migmetratge documental escrit per Josep MÂŞ EspinĂ s que obtinguĂ© un primer premi estatal de films turĂstics. El segĂĽent encĂ rrec, el migmetratge Será tu tierra (1966), no agradĂ a l’Ajuntament de Barcelona, ja que tractava el tema del barraquisme i altres crues realitats, però la cinta desvetllĂ el vessant crĂtic del cineasta, aspecte que ha desenvolupat al llarg de la seva posterior i abundant carrera d’autor radicalment independent. Aquell mateix any 1966 es passĂ al film industrial treballant per a la productora Teletecnicine (Rafael BallarĂn), per a TeleObjetivo o amb la seva petita empresa. CompaginĂ aquesta activitat amb la seva pròpia obra, inscrita en el cinema independent o alternatiu. En aquest sentit, realitzĂ curts d’autor, en 16mm, com ara 52 domingos (1967); D’un temps, d’un paĂs (Raimon) (1966-68); El largo viaje hacia la ira (1969); ¡Seamos Obreros! (1970); La enfermedad alcoholica (1973); Sobrevivir en Mauthausen (1975); Gitanos sin romancero (1976) Autopista, unha navallada a nosa terra (1977); Más allá de las rejas (1980) i Cada tarde a las cinco (1986), Una filmografia que amb vĂdeo ha continuat aproximant-se a problemĂ tiques diverses: Gitanos de San Fernando de Henares (1989); Cuba, ÂżCallejĂłn sin salida? (1991) Francesc i LluĂs (1992), i Ciudadanos bajo sospecha (1993). Una altra de les seves facetes creatives Ă©s la d’experimentar amb la “mĂ quina d’escriptura”, el muntatge, i el so, lĂnia que ja iniciĂ en els curts El Altoparlante (1970); Noticiario RNA (1970); Carnet de Identidad (1970) Film sin nombre (1970) Biopsia para una silla sola (1970 inacabat) i Anti-Salmo (1977), i encara mĂ©s en els vĂdeos E-vidències (1981); Guinovart (1981); Videoexperiència PS-1 / Topless (1982); Bilbo (1983); Oh, Calanda! (1987), i Xaus en acciĂł (1994). Finalment debutĂ en el camp comercial el 1999 amb SaĂŻd, i amb Lola vende cá (2001). D’altra banda, tambĂ© ha fet d’operador i de director de fotografia il•luminant des dels seus inicis un elevat nombre de curts i força llargs com ara El viatge a l’última estaciĂł (Albert Abril) i Com un AdĂ©u (Pere Vila), premis de Cinematografia de la Generalitat 1983; L’última frontera (Manuel CussĂł i Ferrer) que guanyĂ el mateix premi el 1992; tambĂ© il•luminĂ diverses obres de teatre durant la dècada de 1990. Com a realitzador de televisiĂł ha treballat en programes com ara “Galeria oberta” (1984) i “Trossos” (1985-86), en les dues sèries L’oblit del pasat (1994 i 1996) i en documentals com ara Francesc Boix; un fotògraf a l’infern (1999-2000), Max Aub, un escritor en su laberinto (2001-02); Els escolanets de Montserrat (2003), i Del roig al blau (2003-2004). ComplementĂ riament ha dirigit cursos o impartit seminaris sobre llenguatge i tècnica cinematogrĂ fica i televisiva, i molt en particular sobre el documental en escoles com l’ESCAC o la Universitat Pompeu Fabra. TambĂ© ha publicat Curso General de CinematografĂa (1978); Manual operativo del realizador de televisiĂłn (1987); La televisiĂłn, una metodologĂa para su aprendizaje (1988); La realizaciĂłn de documentales y reportajes para televisiĂłn (1998); AsĂ se crean documentales para cine y televisiĂłn (1999), i Los hilos secretos de mis documentales (2002). AixĂ mateix, a partir de 1996 col•laborĂ en revistes com “Objetivo”, “Nuestro Cine”, “Cinema 2000”, “Nueva lente” i “Cinema 2001”. TambĂ© Ă©s autor de poesia, còmic, conte i assaig, al mateix temps que practica la pintura.
Altres films:
1966 El cine, un arte de nuestro tiempo
1975 ¡Torera!; Cantata de Santa MarĂa de Iquique, amb J.Rodri
1976 CerdĂ , una gran obra malograda
1977 Votad, votad malditos
1978 Manca i especulació de la sang; Condenados a beber, amb M.Pigrau; O monte e noso, amb F.Vázquez i M.Pigrau
1982 Segrelles y el mercenario
1982-83 Terra, entre terra i mar: El Delta de l’Ebre
1983 Indalecio Prieto
2003 Apuntes para una odisea Soriana interpretada por negros
Extret del DICCIONARI DEL CINEMA A CATALUNYA
Joaquim Romaguera (edi.)